wat kan de oorzaak zijn dat een goudvis uit zijn kom/bak springt?

Voor de tweede keer gebeurd, nu met dodelijke afloop.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hij zat in een rechthoekig aquarium.

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
24.7K

Het beste antwoord

De oorzaak is heel simpel: het aquarium is niet afgedekt. Vissen springen nu eenmaal. De ene soort al wat meer dan de andere. Daarom heb je altijd een afdekking nodig.

Of de omstandigheden hierbij van tel zijn is moeilijk te zeggen. Maar dat zou ook niet aan de orde mogen zijn, want je zou altijd voor goede omstandigheden moeten zorgen. Alleen ligt dat bij vissen vaak moeilijk, getuige het aantal goudvissen die in een kom gehouden wordt of in een aquarium dat veel te klein is. (hoe groot zat de vis bij jou?). Maar hoe dan ook: zelfs vissen die gehuisvest worden in aquaria in topconditie springen af en toe. Dus een afdekking is een must!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hebben jullie een ronde, bolle kom? Want het schijnt dat vissen daar enorm depressief van worden en dan gaan ze rare dingen doen, waaronder uit de kom springen. Heel hun beeld wordt verdraaid, waardoor ze een soort van gek worden. Het beste is altijd een rechthoekig aquarium.

Toegevoegd na 14 minuten:
Te weinig water dan?
Als wij de bak verschonen en de vissen even in een klein kommetje doen met een beetje water dan springen ze er ook uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het dat niet is moet je het zeggen want er zijn nog wel wat logische verklaringen.Ik wil je graag helpen want ik heb ook goudvissen en het lijkt me stom om er een te verliezen want het zijn echt coole beestjes.
Vissen hebben van nature de neiging om af en toe uit het water te springen, om op die manier parasieten af te schudden van hun huid. Als er meerdere goudvissen in de kom zitten: Goudvissen die in een kom zitten, doen dat bovendien ook om hun 'vijanden' te imponeren. Op die manier hopen ze ook indruk te maken op de vrouwtjesvissen.

Een vissenkom is geen prettige omgeving, de reden waarom hij uit de kom springt heeft hier niets mee te maken, maar verander dat wel zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het niet zeker weten, maar het zou kunnen zijn dat het visje de bak te klein vond of zich verveelde. (heb daar al wat over gelezen)

Je kan voor in de toekomst ook een soort deksel op de bak zetten. Bij mijn eigen kleine aquarium heb ik een ook deksel die de bovenkant van de tank voor meer dan de helft afsluit.