Hoe zijn de oogkleuren van deze katjes uit hetzelfde nest genetisch te verklaren?

Bruin is dominant en blauw recessief heb ik geleerd. Maar hier verschilt het per oog dus daarmee alleen is het niet verklaard.

Picture for question
10 jaar geleden
in: Biologie
Ivana
10 jaar geleden
Dit zijn de zogenaamde odd-eye katjes.
Dit komt bij bepaalde rassen voor, zowel honden- als kattenrassen.
Bij mensen komt het sporadisch voor.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
lol alsof die twee van oog geruild hebben.

Het beste antwoord

In dit geval kan het waarschijnlijk verklaard worden door inactivatie van het X chromosoom. Dat duurt even bij vrouwelijke katten, dus kan optreden volgens een toevalsverdeling als er al een klieving is geweest. Een van de X chromosomen kan geinactiveerd worden als daar toevallig een gen voor bruine kleurstof op zit dan wordt de iris blauw aan die kant.