Omdat de schepper het zo wou hebben. Hebben we gewoon 10 vingers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat we ook 10 tenen hebben.

En je kunt ze in je jeugd gebruiken als hulpmiddel om tot tien te leren tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was ook mijn eerste gedachte +1
De handschoenen hebben er ook maar 10.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder 10 vingers zouden we niet kunnen tellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had beter kunnen vragen: Waarom hebben we vier vingers en één duim, en niet twee en drie? Of twee en vier?
Dit concept bleek het beste om te overleven, met het beste grijpvermogen en precisie.
AWM
14 jaar geleden
Puntje voor de vraag. En een simpel antwoord is om de diverse diameters, zodat je overal bij kan in je neus, plus een reserve set. Maar in werkelijkheid is het gewoon een evolutie verschijnsel die ons in staat stelt beter te overleven. Net zo als ieder ander ondereel van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is genetisch zo bepaald... Daarom...

Wij kunnen maar tot 5 tellen... Is je dat ooit opgevallen? 6 items moet je tellen en 5 items zie je meteen... Wij hebben 5 vingers omdat we dan meteen kunnen zien of er eentje mist... Als we er 6 hadden aan elke hand, dan moesten we steeds tellen... Dat staat zo stom, daarom hebben we maar 5 vingers aan één hand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is weer heerlijk, Xinix!
We hebben twee handen. Het zou wel heel raar zijn, als er aan elke hand niet even veel vingers zitten. (Natuurlijk, uitzonderingen daargelaten).
Maar goed. De duim heb je nodig als je wilt gaan liften.
Je wijsvinger, als je iemand iets in de verte wilt wijzen.
Je pink om in je oren te peuteren.
Je ringvinger om je trouwring aan te dragen.
Tenslotte je middelvinger, deze heb je nodig om naar je voorhoofd te wijzen, als je vrouw zegt dat je moet afwassen.
Alle handelingen kunnen zowel met links als met rechts worden uitgevoerd.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jc54: goed gevonden+1
Met minder vingers worden wij beperkt in al onze handelingen .
En met meer vingers zou ik mij geen raad weten wat ik er allemaal mee moest doen .
Ik ben er mee tevreden zo .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verklaring ligt waarschijnlijk in het feit dat een mens nou eenmaal tien vingers heeft om mee te tellen. Tellen is een dagelijkse bezigheid, waarbij men de vingers als hulpmiddel erbij haalt. Na 10 begin je opnieuw en zo schrijven we het ook op. In feite zie je dat al gebeuren bij de Babyloniërs, die een nieuw symbool geven aan het getal 10. Alleen beginnen zij niet echt opnieuw maar tellen door tot 60, terwijl wij aan een nieuwe macht van 10 beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk gegoogeld, op 10 vingers, maar helaas gaat dit artikel over het tellen, en niet over de reden van 10 vingers hebben.
daarom een minnetje.