Overleeft een mammoet van toen de wereld van nu?

Ik heb een vraagje. Stel, de wetenschap slaagt er in een mammoet te klonen. Een mammoet dus die identiek is aan het dier dat duizenden jaren geleden leefde. Nu heeft afweersysteem op genetisch gebied ook een rol.
Daarnaast ontwikkelen virussen, schimmels en bacteriën zich op hoge snelheid.
Gaat die mammoet dan niet onmiddellijk dood/wordt erg ziek zodra hij wordt vrijgelaten en bloot wordt gesteld aan al deze ziektekiemen?
Het feit dat het klimaat veel warmer is en zijn oorspronkelijke ecosysteem niet meer bestaat achterwege latend.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Antoni
10 jaar geleden
Dat kan niemand (met zekerheid) zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En het hang er van af welke soort je gaat klonen en
waar je die dan vervolgens "los" laat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij de juiste antibiotica krijgt toegediend zal hij niet sterven.

Antwoorden (3)

Nee hoor,

Dieren van nu worden ook dagelijks aan weer nieuwe ziektekiemen blootgesteld.
Daar heb je je afweersysteem voor met je witte bloedlichaampjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee hoor, hij gaat niet onmiddellijk dood of zoiets, maar zal gewoon een normale overlevingskans hebben net als dieren van nu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ons immuunsysteem, en die van andere dieren, is toch geworden zoals hij nu is mede door evolutie?
De organismes met een immuunsysteem die niet tegen de ziektes konden stierven.
De mammoet heeft die hele stap gemist. Heeft dat geen invloed dan?
Nu is de tijd tussen uitsterven mammoet en nu niet zo ontzettend lang maar alsnog...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is goed mogelijk dat de mammoet ziek kan worden zoals verkoudheid bijvoorbeeld, maar hij zal gewoon beter worden door zijn natuurlijke afweersysteem. Dat staat los van evolutie. Evolutie heeft alleen maar te maken met hoe dieren zich lichamelijk aanpassen door mutaties om beter te kunnen overleven in bepaalde omgevingen. Als het een gezonde mammoet is dan zal hij gewoon overleven.
In canada overleeft die natuurlijk langer dan in Spanje of zo, maar ze zullen zich aanpassen, denk maar aan de tijger die was oorspronkelijk enkel Siberisch maar nu ook in het toch redelijk warme India.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt er aan welke mammoet.
Er was ook een zuidelijke mammoet die in tropische streken leefde.
Ik denk dat dat geen probleem is, zolang ze niet bejaagd worden. Mammoeten kwamen tot 4000 jaar geleden voor op het eiland Wrangel als dwergvorm. De ziektedruk is in polaire gebieden meestal erg gering, een van de redenen dat veel vogels erheen trekken. Toch moet er natuurlijk een reden geweest zijn dat mammoeten zijn uitgestorven, naar mijn idee voedselgebrek, verlies aan geschikt leefgebied en vooral bejaging door de mens.