waarom eet mijn hond niet bij zijn bak?

ik heb een 2-jaar oude beagle, als hij gaat eten neemt hij wat voer in zijn mond, loopt dan weg en eet het dan pas op. ik zou niet weten waarom hij dat doet,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
22.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hoi mijn hond doet hetzelfde snap ook niet waarom hij dit doet heeft jou hond ook zodra hij ook maar iets van een bodem ziet stopt met eten
?

Het beste antwoord

Krijgt je hond twee keer per dag eten of staat er altijd voer voor hem klaar?

Als er altijd voer staat, zal hij iedere keer kleine beetjes meenemen naar zijn mand. Hij kan er immers steeds over beschikken.

Het zal helpen als je hem twee keer per dag op vaste tijden eten geeft, precies zoveel als hij mag hebben.

Op zich is eten meenemen naar de mand een natuurlijk gedrag van de hond. Wanneer in de roedel een prooi binnen wordt gebracht en de honden er een stukje van mogen hebben, gaan ze ook vaak een beschut plekje zoeken om het op te eten.

Zet de bak een paar dagen naast zijn mand en blijf erbij als hij eet. Verplaats de bak dan iedere dag een stukje verder van zijn mand. Telkens als hij bij zijn bak eet, beloon je hem door heel overdreven 'goed zo' of 'braaf' te zeggen.

Uiteindelijk na een tijdje zet je de bak in de keuken en laat hem daar eten, desnoods met de deur dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan zijn dat hij de bak met iets traumatisch associeert. Dit kan bijvoorbeeld het verlaten zijn. Daarnaast komt het wel eens voor dat een hond is geschrokken doordat de bak heel hard valt. Probeer eens een nieuwe bak en ga er bij zitten als hij eet. Geef vooral net op een andere manier te eten (zoals uit de hand) want dat bevestigd alleen maar de angst. Uiteindelijk zal hij door een hongerprikkel het gaan proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is gewoon een andere manier van eten van de hond. Net als dat wij ook niet alemaal netjes boven het bord kunnen eten. Mijn hond doet het in ieder geval ook, al jaren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond eet zijn gewone brokken uit z'n bak maar als hij een koekje krijgt of een korst brood rent hij naar een andere plek en eet het daar op.
Ik heb er geen verklaring voor maar het gebeurt vaker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zit er een luchtje aan de bak, honden hebben
een heel goed reukorgaan.
Probeer eens een andere bak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden leefden van nature in een roedel. Net als wolven, hyena's en jakhalzen vingen honden oorspronkelijk hun prooien in een groep. Maar als de prooi eenmaal overmeesterd was, (dat zie je ook op natuurfilms bij genoemde dieren) was het vechten om ieders deel.

De leider van de roedel mocht het eerst eten. En hoe lager je stond in de 'pikorde', des te minder je kreeg. Behalve de enkele hond die een deel van de prooi wist mee te slepen naar een andere plek (*Vandaar ook het spreekwoord: als twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen). Die hond had uiteindelijk het meest en overleefde.

Het is dus heel natuurlijk dat honden met hun eten slepen en dat opeten op een andere plek. Dat ligt dus niet aan (de geur van ) de bak, maar aan de natuur van de hond.