Waarom wordt een dik persoon niet steeds dikker?

Stel dat iemand 2100 kcal per dag nodig heeft voor basaalmetabolisme en de normale dagelijkse activiteiten. Als die persoon dagelijks 2200 kcal aan voedsel eet, zal zijn gewicht toenemen.

Nu zou je denken dat het gewicht blijft toenemen zolang het leefpatroon en het voedingspatroon hetzelfde blijven, omdat er elke dag voor 100 kcal meer wordt gegeten dan er wordt verbrand.

In de praktijk zie je echter dat zo iemand in het begin steeds zwaarder wordt, maar na verloop van tijd een constant (maar wel hoog) gewicht houdt.

Dat zou betekenen dat de dagelijkse verbranding ook omhoog is gegaan naar dezelfde 2200 kcal die wordt gegeten.

Hoe komt dat? Neemt het basaalmetabolisme toe naarmate het lichaam zwaarder wordt? Kost het steeds meer energie om je zwaardere lichaam te bewegen? Is het een combinatie van beide, en zo ja: hoeveel telt elk aspect mee? Of is er (ook) iets anders aan de hand dat ik nu over het hoofd zie?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Summo
10 jaar geleden
Volgens mij zitten in je vraag zelf een aantal aannamen die maken dat het moeilijk is antwoord te geven. Je stelt dat je ziet dat mensen niet steeds dikker worden maar je weet toch niets van het eetgedrag van die mensen, mogelijk eten die inderdaad minder. Verder heb ik zelf de ervaring (van zo'n afvalclub) dat ze je uitleggen dat een mager persoon juist meer calorieën kan eten zonder aan te komen, blijft een mager persoon bij 2300 kca het gewicht constant, is dat bij normaal postuur 2100 en bij overgewicht kom je vanaf 1900 kcal aan. Ik weet nog hoe oneerlijk ik dat vond ha ha. Tot slot nog: Als iemand echt fors overgewicht heeft zie je eigenlijk nauwelijks als die persoon nog 5 kg aankomt terwijl je dat bij mensen met normaal postuur zichtbaar is. Ben wel met je eens dat er maar weinig mensen van 200 kg zijn dus ergens stopt het wel, dat ben ik met je eens.
liveisgreat
10 jaar geleden
Er bestaan wel degelijk mensen die steeds dikker worden. Zie naar die voorbeelden (vaak uit Amerika) waar mensen met een heiskraan uit hun woning moeten worden geheven....
Maar het klopt wel wat hieronder staat : je lichaam krijgt in vele gevallen een nieuw evenwicht doordat het calorieverbruik fluctueert met het gewicht.
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat ook vaak meespeelt is dat mensen het calorieverbruik te laag inschatten. Sommige wat dikkere mensen zeggen 'maar ik eet bijna niks!', maar als je dan beter kijkt, eten ze toch wel te veel. Zie bijvoorbeeld het programma Secret Eaters. Die mensen schrikken echt als ze op tafel zien liggen wat ze allemaal hebben gegeten. Dat vergeet je gewoon, of je hebt niet door hoeveel kcal iets is.
Vraag maar eens aan iemand wat ze gisteren gegeten hebben. Gegarandeerd dat ze vanalles vergeten zijn. Of ze tellen de suiker en melk in de koffie niet mee, etc.
tinus1969
10 jaar geleden
Er bestaan inderdaad mensen die steeds dikker worden, maar de meeste mensen hebben een constant overgewicht. Dat staat los van het te laag inschatten van hun calorie-inname.
Dat feit is de belangrijkste reden om te denken dat er sprake is van een soort set-point; je lichaam probeert (gegeven een bepaald eet- en beweegpatroon) het lichaamsgewicht constant te houden; alleen op een te hoog niveau.
De stelling van Gary Taubes is dus, dat dat set-point omlaag te brengen valt, door minder suiker/koolhydraten te eten. Het setpoint wordt namelijk (waarschijnlijk) bepaald door de vetcellen; en suiker stimuleert die vetcellen om vet vast te houden.

Het beste antwoord

Het precieze antwoord op deze vraag is controversieel. De belangrijkste factor is waarschijnlijk, dat het basaalmetabolisme (dus de hoeveelheid energie die je verbruikt terwijl je stilzit op de bank) omhooggaat. Dat basaalmetabolisme gaat in ieder geval omhoog, omdat er 'meer lichaam' is, en dus ook meer metabolisme (bij gelijkblijvend metabolisme per kilo). Maar waarschijnlijk gaat het ook omhoog, door hormonale redenen; er ontstaat een hormonaal evenwicht, waardoor het lichaam geen tekort ervaart en overtollige energie niet opslaat maar verbrandt.
In die zin zijn uitspraken in de trant van 'stel dat iemand 2100 calorieën per dag nodig heeft' bijzonder gevaarlijk, omdat de hoeveelheid energie die je dagelijks verbrandt niet constant is, maar afhangt van wat je eet en wat je doet.
Zo is suiker bijvoorbeeld dikmakend; het stimuleert dat je energie opslaat als vet. De WHO denkt er daarom over, om officieel te adviseren dat je dagelijks niet meer dan 5% van je calorieën uit suiker moet krijgen.
tinus1969
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Als mensen dit geen waardevol antwoord vinden, ben ik wel benieuwd naar de redenen waarom.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ook voor mij klinkt dit als een heel logisch antwoord. Plus !

Andere antwoorden (1)

Naarmate je zwaarder word, vebruik je ook meer energie voor je dagelijkse activiteiten. Je moet nu eenmaal meer gewicht meenemen.
Uiteindelijk bereik je dus een nieuwe balans (lees: gewicht) die hoort bij je inname.

Toegevoegd na 16 minuten:
Zie afbeelding. Dit is van deze calculator site: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Aan de linker kant is BMR en TDEE te zien van iemand van 70 kg, rechts van iemand van 80 kg.
Alle andere data is hetzelfde gebleven. Je verbruikt gewoon meer energie.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel, dat een nieuw equilibrium in het metabolisme ontstaat, waarom heen zich een eindgewicht vormt, dat is duidelijk. Maar HOE en/of waarom dat gebeurd, dat lees ik hier niet. Sorry, minnetje...
Ritsuka
10 jaar geleden
Omdat je meer energie verbruikt, omdat je meer gewicht mee moet nemen.
tinus1969
10 jaar geleden
Je gebruikt niet meer energie, omdat je meer gewicht meeneemt, je gebruikt meer energie, omdat er meer gewicht IS. Dat is een subtiel maar belangrijk verschil. Een groter lichaam verbruikt meer energie dan een klein; een mens verbruikt meer dan een mier.