Waarom wordt een dik persoon niet steeds dikker?

Stel dat iemand 2100 kcal per dag nodig heeft voor basaalmetabolisme en de normale dagelijkse activiteiten. Als die persoon dagelijks 2200 kcal aan voedsel eet, zal zijn gewicht toenemen.

Nu zou je denken dat het gewicht blijft toenemen zolang het leefpatroon en het voedingspatroon hetzelfde blijven, omdat er elke dag voor 100 kcal meer wordt gegeten dan er wordt verbrand.

In de praktijk zie je echter dat zo iemand in het begin steeds zwaarder wordt, maar na verloop van tijd een constant (maar wel hoog) gewicht houdt.

Dat zou betekenen dat de dagelijkse verbranding ook omhoog is gegaan naar dezelfde 2200 kcal die wordt gegeten.

Hoe komt dat? Neemt het basaalmetabolisme toe naarmate het lichaam zwaarder wordt? Kost het steeds meer energie om je zwaardere lichaam te bewegen? Is het een combinatie van beide, en zo ja: hoeveel telt elk aspect mee? Of is er (ook) iets anders aan de hand dat ik nu over het hoofd zie?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het precieze antwoord op deze vraag is controversieel. De belangrijkste factor is waarschijnlijk, dat het basaalmetabolisme (dus de hoeveelheid energie die je verbruikt terwijl je stilzit op de bank) omhooggaat. Dat basaalmetabolisme gaat in ieder geval omhoog, omdat er 'meer lichaam' is, en dus ook meer metabolisme (bij gelijkblijvend metabolisme per kilo). Maar waarschijnlijk gaat het ook omhoog, door hormonale redenen; er ontstaat een hormonaal evenwicht, waardoor het lichaam geen tekort ervaart en overtollige energie niet opslaat maar verbrandt. In die zin zijn uitspraken in de trant van 'stel dat iemand 2100 calorieën per dag nodig heeft' bijzonder gevaarlijk, omdat de hoeveelheid energie die je dagelijks verbrandt niet constant is, maar afhangt van wat je eet en wat je doet. Zo is suiker bijvoorbeeld dikmakend; het stimuleert dat je energie opslaat als vet. De WHO denkt er daarom over, om officieel te adviseren dat je dagelijks niet meer dan 5% van je calorieën uit suiker moet krijgen.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Calories...
http://www.who.int/mediacentre/news/notes/...

Naarmate je zwaarder word, vebruik je ook meer energie voor je dagelijkse activiteiten. Je moet nu eenmaal meer gewicht meenemen. Uiteindelijk bereik je dus een nieuwe balans (lees: gewicht) die hoort bij je inname. Toegevoegd na 16 minuten: Zie afbeelding. Dit is van deze calculator site: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Aan de linker kant is BMR en TDEE te zien van iemand van 70 kg, rechts van iemand van 80 kg. Alle andere data is hetzelfde gebleven. Je verbruikt gewoon meer energie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100