Waarom hebben mensen een uitstekende neus?

"Uitstekend" in de zin van uitsteken. Waarom hebben mensen zo'n welgevormde neus? (qua uiterlijk, aan de buitenkant bedoel ik dus, NIET qua reukzin. Er zijn zoveel dieren die veel beter ruiken dan wij). Wat is het (evolutionaire) voordeel dat we opvallende neuzen hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

En dan nu het goede antwoord:
De afmetingen en grootte van de menselijke neus is klimaatbepaald. In koudere streken zijn de neuzen evolutietechnisch 'gegroeid', omdat de lucht opgewarmd en bevochtigd moet worden voordat het de longen ingaat.
Mensen Kaukasiche trekken hebben relatief de grootste neuzen, je snapt nu waarom..
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!

Andere antwoorden (6)

Anders kun je hem niet in andermans zaken steken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk! (:
Ik heb even op Internet geneusd......

Vaak wordt gezegd dat honden, ratten en andere beesten veel beter kunnen ruiken dan wij. Dat blijkt wel mee te vallen, zo laat een Amerikaans-Israelisch onderzoek zien.

Mensen hebben minder genen voor reukreceptors dan bepaalde dieren. Dat lijkt erop te wijzen dat we gewoonweg niet zo goed zijn in ruiken, misschien omdat we die vaardigheid zijn kwijtgeraakt toen we rechtop gingen lopen en onze neuzen zich toch te ver van de grond bevonden. Een stel Amerikaanse en Israelische onderzoekers besloot een ‘snuffelwedstrijd’ te organiseren om te kijken of onze neuzen werkelijk zo belabberd zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je neus uitsteekt kunnen geuren er eerder bij komen en herkend worden dan wanneer de neus bijvoorbeeld in huidplooien is weggemoffeld.
net zoals we oorschelpen hebben om beter te kunnen horen, en net zoals onze ogen voor op ons gezicht zitten zodat we zonder belemmering kunnen kijken.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dan loopt er geen water in als het regent... Dus dan hoeft die neus niet af te sluiten te zijn... En kunnen we tijdens een regenbui ruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Leuk. En verder onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk antwoord weer, Xinix! :)
Daar zit dan een klein botje, dat is aangeboren. Waarom da, zou ik niet weten. heb wel opgezocht voor je maar kon niks vinden. ik kwam wel een neusaap tegen. hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voornamelijk om de luchtweerstand te overwinnen! Als een mens alleen maar 2 gaatjes in zijn gezicht zou hebben,had ie te veel moeite om zich tegen de wind in te worstelen.