waarom heten eekhoorns, eekhoorns?

Ik vroeg me af waarom eekhoorns, eekhoorns? Ze hebben immers heen hoorns? of hebben/hadden ze dat wel? willen jullie me als je blieft helpen om mijn vraag te beantwoorden. het zit namelijk al een tijdje vast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

De etymologie is twijfelachtig. Men kan uitgaan van germ. *aikw-erna, * īkw-erna en -erna als suffix beschouwen, of wel beter van *aik-werna *ik-werna. Daarin zou het 2de lid *werna te verbinden zijn met een idg. woord *(u̯e) u̯er ‘wezel, eekhoorn’, vgl. osl. vė̃verica, lit. voverė̃ ‘eekhoorn’, lit. vaĩveris ‘marter’ (Much ZfdA 42, 1898, 166). Het iste lid verbindt men dan met oi. ējati ‘zich bewegen’ (Schrader BB 15, 1889, 166), van de idg. wt. *aig ‘zich heftig bewegen’, vgl. nog gr. aigís ‘stormwind’
De herkomst is twijvelachtig:lees ook eens in bron
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op het eerste oog ziet het er raar uit maar nadat ik op de link had gedrukt snap ik het. Dank u wel!!

Andere antwoorden (1)

Nu heeft hoorn maar een betekenis, maar het is mogelijk dat het vroeger een andere betekenis had.
Ik zit meer te denken in de richting dat het diertje de vorm had van een hoorntje op een eikenboom.