Je komt op verschillende plaatsen tegen dat we slechts 10% van onze hersencapaciteit gebruiken, maar dat wordt op http://www.hersenenenleren.nl/ar-neuromythen.php een mythe genoemd:

'Een andere misvatting is de mythe dat we slechts 10 % van onze hersenen gebruiken. Het lijkt heel logisch dat we onze hersenen niet volledig gebruiken, anders zouden we geen nieuwe dingen meer kunnen leren. Ook wordt wel geredeneerd dat het deel van onze hersenen dat we niet gebruiken als reserve fungeert omdat we continu hersencellen verliezen (OECD, 2002a) De oorsprong van deze mythe ligt waarschijnlijk in de vroege neuro-wetenschappelijke theorie dat een groot gedeelte van de cerebrale cortex uit “stille gebieden” bestaat die niet geactiveerd worden door sensorische of motorische activiteit. Tegenwoordig hebben we echter meer inzicht in deze stille gebieden gekregen: zij maken hogere cognitieve functies mogelijk die niet direct aan sensorische of motorische activiteit gekoppeld zijn (Bransford, Brown, & Cocking, 1999). Ook is uit de klinische neurologie gebleken dat zelfs het verlies van veel minder dan 10% van de hersenen al enorme gevolgen heeft voor iemands functioneren. Men kan er bijvoorbeeld mentale beperkingen aan overhouden.Wel is het zo dat mensen volledig kunnen herstellen na, bijvoorbeeld, een beroerte. Maar dit is te danken aan de plasticiteit van de hersenen: andere zenuwcellen nemen de functie van de verloren cellen over. Dit leidt er gewoonlijk wel toe dat de aard van de informatieverwerking verandert. De nieuwe aanpak is gewoonlijk minder efficiënt dan de oude en kost meer energie. Toch: de hersenen zijn uitzonderlijk goed in compenseren. Dit is de overlevingsstrategie van een individu.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje. Alle zenuwcellen worden gebruikt, maar de sucesvolle verbindingen tussen de cellen bepalen o.a. de effectivitei en snelheid meen ik. Het begrip "capaciteit" komt m.i. ook uit de analogie van een harde schijf die op een gegeven moment vol raakt. Bij de hersenen werkt dat heel anders en lijkt er oneindig veel in te kunnen.
Een normaal stel hersenen bevat zo'n honderd miljard neuronen (zenuwcellen). Elke neuron is in staat verbindingen te maken met vijftig duizend andere neuronen. Per minuut vinden er in onze hersenen tussen de honderdduizend en één miljoen chemische reacties plaats. En dan te bedenken dat de doorsnee mens slechts één procent van zijn totale hersencapaciteit benut. Om meer uit je potentieel te halen, moet je je hersencellen dagelijks aan het werk zetten. Daar word je niet alleen slimmer van, maar ook minder snel ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lange antwoorden allemaal van mijn voorgangers (zucht). We gebruiken een groot gedeelte van onze hersenen maar tegelijk is dit niet meer dan 11%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gebruiken een groot gedeelte zeg je. Maar dan zeg je dat dit 11% is. Dat spreekt elkaar al tegen. heb je hier een (echte) bron bij?
Zonder een cijfer te kleven ben ik als coach in creatief denken overtuigd dat we tot veel meer in staat zijn :daarmee bedoel ik, het stimuleren van nieuwe denkmethoden. We zijn allemaal in onze jeugd kleine Mozarts geweest en door het convergerend scholastisch denken beperken we onszelf in het denken omwille van sociale, culturele en maatschappelijke opvattingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PET-scans, MRI-scans, en CT-scans wijzen uit dat onze hersenen volledig gebruikt worden. Het is niet altijd bekend wat een bepaald onderdeel doet, en het wordt niet allemaal gelijktijdig gebruikt, maar het wordt wel allemaal gebruikt.

Onze hersenen gebruiken bovendien een buitenproportionele hoeveelheid energie. Als dit niet allemaal nuttig gebruikt zou worden, zou natuurlijke selectie de hersenen niet toestaan zo groot te worden. Als het zoveel energie kost, moet het nuttig gebruikt worden. Wat er gebeurt met hersenen die niet volledig benut worden blijkt bijvoorbeeld uit de autopsie van Terri Schiavo (link hieronder). Deze was met de tijd gehalveerd in formaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vergeet de gebruikelijke wedervraag: Als je je hersenen niet volledig zou benutten, welk deel zou ik dan mogen komen verwijderen zonder dat je daar last van zou ondervinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld gebruiken we over de hele dag op elk moment ongeveer 10 procent van onze hersencapaciteit. Daar komt de mythe vandaan dat we 'maar' tien procent van onze hersens gebruiken en je dus met een minimale hoeveelheid hersenen zou kunnen leven. Helaas is dat niet waar, hoewel er mensen zijn met extreem kleine hersnenen (fysiek) doe toch een redelijk normaal leven kunnen lijden - tot er wat misgaat natuurlijk, want er is niks om de klappen op te vangen die je altijd oploopt.

We gebruiken 10 % tegelijk, maar niet altijd dezelfde tien procent. Dat kan meerdere keren per seconde zelfs wisselen. Verschillende gebieden op de hersenschors hebben verschillende functies, waarbij ook wat overlap is en soms zelfs een beetje kortsluiting kan ontstaan. Ook kunnen bij het uitvallen van één zintuig andere hersengebieden zich uitbreiden en de basisfunties uitbreiden zodat het ene zintuig het andere kan 'overnemen' in belang. Zoals blinden die een veel beter hoorvermogen hebben, of doven die veel meer details waarnemen. Ook is er wat reserve voor als er hersencellen beschadigd worden ; met training kun je dan andere cellen die functie laten overnemen. Maar nieuwe hersencellen maak je er nooit meer bij. Wel maak je je hele leven nieuwe verbindingen met bestaande cellen.

Maar alles bij elkaar gebruiken we alle delen van ons brein in zijn geheel. Zowel de kleine hersenen, die voornamelijk autonome processen sturen (ademen, bewegen) als de grote hersenen war we iets meer controle over hebben. Er zijn geen stukken die je zomaar straffeloos kunt weghalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk alle capaciteit.
er zijn zoveel acties/reacties tegelijkertijd gaande in ons lijf. goed dat onze hersens dat allemaal aankunnen.
een eventuele restcapaciteit is mogelijk als reserve
in tijd van nood: dat de meeste/belangrijkste/alle processen door kunnen gaan.
als hersens beschadigd raken geef ze dan svp de tijd om te herstellen. zie ook: http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

Toegevoegd na 1 minuut:
lees: hersenen ipv hersens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vraag kun je pas beantwoorden als de volledige capaciteit van de hersenen in kaart gebracht is. dat is nog niet gebeurd. mensen die ervoor gestudeerd hebben schatten dat je ongeveer 30% gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5% voor een geleerd iemand en 10% voor een genie... 2% voor een gewone burger... en 100% voor een gerealiseerd persoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat ben jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat doet die andere 95% van mijn brein dan?