Waarom gaan plantenvezels in kleren niet rotten?

Als je een katoenplantje doorknipt en je doet er niks mee, vergaat het. Maar als je daar een blouse van maakt, verdwijnt je kledingstuk niet. Waarom niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Er worden bederfwerende stoffen als zinkchloride, magnesiumchloride, tinchloride, fenol, formaldehyde of salicylzuur aan toegevoegd...

Toegevoegd na 23 minuten:
Nog een quote:
Alles wat vervolgens tijdens het verwerken van het katoen gebeurt, zoals het bleken met chloor, het toevoegen van het kankerverwekkende antikreukmiddel formaldehyde, wordt met chemische middelen gedaan en staat los van hoe het plantje geteeld is. En niet alleen tijdens het verwerken van katoen maar ook voor eventuele opslag en transport wordt katoen bewerkt met chemische bestrijdingsmiddelen tegen motten en schimmels.
Z512099
10 jaar geleden
Katoen wordt niet gemaakt van plantenvezels. Na de bloei zijn de vruchtschalen te herkennen, die tot 25 zaden bevatten. Na ca. 8 weken barsten die schalen open en een witte prop komt tevoorschijn.

Nu kan met de oogst worden begonnen.
Met de plukmachine worden reusachtige hoeveelheden in één keer geoogst. Hiervoor wordt een ontbladeringsmiddel gebruikt om de verontreiniging door bladeren zo gering mogelijk te houden.

Het geplukte katoen wordt met de pers tot een grote bal geperst. Aansluitend worden pluis en korte haren (van de pitten) verwijderd met behulp van staalkammen.

Daarna worden van het gekamde katoen weer ballen gemaakt en die worden vervolgens naar de spinnerij vervoerd.