Heeft een zwarte zwaan ook zwarte ouders?

Ik zag vandaag in een park een zwarte zwaan en vroeg me af of die nou witte of zwarte ouders heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat zou best kunnen he, waarom niet?

De zwarte zwaan (Cygnus atratus) is een soort zwaan, afkomstig uit Australië, Tasmanië en Nieuw-Zeeland. Hij leeft in zoet- en brakwatergebieden en voedt zich met grassen en waterplanten.

De vogel heeft als enige zwaan een zwart verenkleed, al is de zwarthalszwaan ook gedeeltelijk zwart. De kuikens worden door de ouders samen opgevoed. De zwarte zwaan is niet honkvast. Bij zwerftochten kan hij afstanden van honderden kilometers overbruggen en zorgt zo ook zelf voor zijn verspreiding. Kenmerkend zijn de klagende, trompetterende roep bij hun nachtelijke vluchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, een zwarte zwaan heeft zwarte ouders.
De zwarte zwaan is oorspronkelijk afkomstig uit Australië. Ze vormen met elkaar een paar, en voeden samen de kuikentjes op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vraag over genetica. Het moet echter helemaal niet zo te zijn. Aangezien zwart een zwak gen is wil dit zeggen dat van beide grootouderparen minstens telkens 1 zwarte had moeten kennen. Aangezien het wit gen dominant is wil dit zeggen dat de combinatie van wit en zwart in het genen paar zorgt dat de nazaten wit zijn. Echter wanneer bij een volgende voortplanting deze beide hun zwart gen doorgeven dan krijgt men terug een zwarte haan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt misschien voor hanen, maar niet voor zwanen. De zwarte zwaan is simpelweg een andere soort dan de in Nederland meer voorkomende knobbelzwaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan inderdaad zijn ik heb mijn genetica met kippen en hanen gekregen :-) moet ook bekennen dat ik met mijn dyslexie zwaan als haan had gelezen raar maar waar :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niets, kan gebeuren!