Wat voor klein rood insect is dit? Zie de foto.

Zat ineens op mijn laptop. Ben vorige week ook op vier plekken gestoken, geen idee door wat. Heeft dit er mee te maken? Onder de douche nog twee van deze kleine rode beestje ontdekt, wellicht van mij afgevallen.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://nl.tinypic.com/r/jrtl76/8

Toegevoegd na 14 minuten:
http://nl.tinypic.com/r/2gv3kif/8

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
24.1K
ronron1212
10 jaar geleden
foto?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waar is de foto ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan ik misschien geen foto uploaden omdat ik gast ben?
Amadea
10 jaar geleden
Nee, het ligt aan het Goeie Vraag-systeem. Je kunt uploaden naar een afbeeldingensite, zoals bijvoorbeeld tinypic.com , en dan de link aan de vraag toevoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh oke, dan ga ik dat even proberen. Echter staat er wel ''Foto Toevoegen, kies bestand''..
Amadea
10 jaar geleden
Klopt dat het er staat. Maar op de een of andere manier kan de database van Goeie Vraag het niet vasthouden. Ze zijn al geruime tijd bezig met uitzoeken waardoor dat wordt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
[IMG]http://i61.tinypic.com/jrtl76.jpg[/IMG]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.tinypic.com/r/jrtl76/8
Amadea
10 jaar geleden
Staat in de buurt van de laptop een kamerplant? Dat moet je die eens goed controleren. Het zou mij niet verbazen als dar meer van die beestjes zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen enkele kamerplant, echter woon ik op twee plekken, ook in amsterdam, waar in het appartement 1 plant was in de keuken. Ben nu in Arnhem.

Antwoorden (3)

Foto zal wel handig zijn, dit is wel errug blanco c;

Maar kleine rode beestjes, de enige kleine rode beestjes die ik ken zijn:

- Fluweelmijt
De larven van deze beestjes leven van bloed. Bij beten bij mensen ontstaat er hevige jeuk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluweelmijt

- Vuurwantsen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants

- liefheersbeestjes :P (die kruipen 's winters wel graag in badkamers)

of kijk even op:
http://www.bedwantsenbestrijden.com/bedwantsen/kleine-rode-beestjes-bedwants-of-bloedluis/

Maar zonder foto wordt ik niks wijzer. Misschien dat je met die links wat verder komt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de link inmiddels toegevoegd! Ik kon blijkbaar geen foto toevoegen, zie reacties. Ik heb inderdaad al flink gegoogled en op bedwantsen en fluweelmijten uitgekomen, nu lijkt me die laatste waarschijnlijker maar ben nog niet overtuigd.
Het is een rode spintmijt.
Amadea
10 jaar geleden
Er is een goede kans dat je slachtoffer bent van de larve van de oogstmijt.
De oogstmijt en zijn larven
Oogstmijten (Trombiculidae) zijn kleine beestjes van ongeveer 2 tot 5 mm lang. Ze hebben een gele tot helderrode kleur en lijken dankzij hun acht poten wel op kleine rode spinnetjes. Hoewel ze daarom soms geluksspinnetje genoemd worden zijn deze diertjes geen familie van de spin, ze behoren tot de orde van de mijten en teken (Acarina). De oogstmijt zelf, in volwassen vorm ook wel bekend als Fluweelmijt, is voor mensen volkomen onschuldig. In de vroege lente echter, leggen deze onschuldige oogstmijten eieren in de grond. Uit deze eieren komen oogstmijtlarven waarvoor men meestal de oorspronkelijk Engelse benaming gebruikt: chiggers. Deze chiggers hebben zes pootjes en zijn slechts 0.2 tot 0.3 mm groot. In tegenstelling tot de volwassen oogstmijten, die zich voeden met andere mijten en kleine diertjes zijn de chiggers parasitair, dat wil zeggen dat zij een mens of dier nodig hebben om zich mee te voeden en zich zo te kunnen ontwikkelen.

Mens of dier als gastheer van de chiggers
Chiggers hebben voor hun ontwikkeling maar éénmalig een maaltijd nodig. Voor deze maaltijd die bestaat uit half verteerd cel- en weefselvocht gaan ze op zoek naar een zogenaamde gastheer. Deze gastheer kan een ander dier zijn, waarbij de slachtoffers zeer divers zijn, ze komen voor bij bijvoorbeeld konijnen en vogels maar ook padden en slangen kunnen als gastheer functioneren.
Naast andere dieren kan een oogstmijtlarve ook een mens als gastheer gebruiken. Dit is echter voor de mijt geen gunstige keuze. De larven bijten zich namelijk vast in hun gastheer en zuigen zich dan in enkele dagen vol, echter worden ze bij mensen meestal al vroegtijdig verwijderd doordat mensen zich bijvoorbeeld krabben of stevig wassen. De oogstmijtlarven komen daardoor los en kunnen zich niet opnieuw vast bijten waarna ze dood zullen gaan.

Lees verder in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit komt met name voor in de zomer, maar dat is het nu niet? Ik heb ook niet door grassen/bossen gelopen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was een gok, de natuur loopt ook voor, omdat je vermoed dat ze ook op je lichaam zaten, dacht ik hier aan. Ik kan je foto helaas niet zien. Jammer dat ik je dan niet heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent ze ook in huis tegen gekomen. Daar is het een stuk warmer dan buiten. Wellicht zijn de insecten in de waan dat het al zomer is?
Ik weet niet of deze dieren reageren op temperatuur of tijd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.tinypic.com/r/jrtl76/8 en http://nl.tinypic.com/r/2gv3kif/8 . Het was inderdaad binnen, heb er geen direct op mijn lichaam zien lopen maar onder de douche vielen er twee op de grond.. Dus moet haast wel. Heb wel iets gelezen over de doorgewinterde vrouw oogstmijt, die vervolgens wel larve kan leggen.. Ik ga alles maar wassen en zelf in bad met zeep. Toch vind ik het nog een raadsel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.tinypic.com/r/2621jwx/8 Ik heb wel meerdere van zulke hele kleine rode puntjes, weet niet of dit er al voor vandaag zat. Jeuken niet en heb het geprobeerd weg te boenen onder de douche maar geen resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak morgen een afspraak met je huisarts, deze kan onderzoeken wat en welk diertje de oorzaak hiervan is.
Poet
10 jaar geleden
Lees even hier:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/oogstmijt-trombiculiasis.htm
Volgens de bron zijn de kleine mijten actief vanaf april. Misschien zijn ze door de zachte winter vroeg dit jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en bedankt voor de link Poet.