Door verschil in temperatuur, veroorzaakt door bijvoorbeeld het verschil in snelheid van opwarmen van de lucht boven het water en de lucht boven land (lucht boven water warmt langzamer op)
Door dit verschil zet het ene deel van de lucht meer uit dan het andere deel. Deze luchtverplaatsing laat wind ontstaan.

Alle kleine mini-luchtverplaatsingen worden 1 grote stroom, immers de luchtverplaatsing duwt verder. Dit is de basis van het ontstaan van wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wind is de stroming van lucht tussen een hogedruk en lagedruk gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
kort maar krachtig, +
De officiële naam is "Flatuleren".

Iemand die flatuleren tot een kunst of zijn/haar beroep heeft gemaakt, wordt ook wel een "Petomaan" genoemd.

Gas in de darmen komt van exogene bronnen (90 %, ingeslikt) en endogene bronnen (10 %, in de darmen geproduceerd). Endogene gassen worden geproduceerd als bijproduct bij het verteren van bepaalde soorten voedsel. Winderigheidproducerend voedsel is vaak hoog in oligo- en polysachariden (specifieke koolhydraten als inuline), en ook bonen (raffinose), melk (lactose), uien, zoete aardappelen (inuline), citrusschillen, broccoli, kool, aardperen (inuline), pruimen (sorbitol) enzovoort.

Het gas dat veroorzaakt wordt door het consumeren van deze producten, ontstaat doordat deze koolhydraten niet verteren in de dunne darm en dan als voedsel dienen voor bacteriën in de dikke darm (fermentatie), die op hun beurt veel gas produceren. Vooral bacteriën uit het geslacht Clostridium produceren veel gassen.

Bij mensen met een lactose-intolerantie (de meeste niet-Europeanen), die melk of voedsel met lactose consumeren, fermenteren bacteriën de lactose en dit kan de oorzaak zijn van grote gasproductie.

Veel onderzoek naar de productie van darmgassen werd gedaan naar aanleiding van het vliegen op grote hoogte, ruimtevluchten waar men zich blootstelt aan verlaagde atmosferische druk, en waar beperkte ruimte beschikbaar is, en stresssituaties aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bedoelt TimB een heel ander soort wind! (Maar ik kan het mishebben ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou best kunnen, er zijn verschillende soorten "wind". Deze kwam bij mij als eerste op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders was de vraag waarschijnlijk: "Hoe ontstaat een scheet?"
Luchtdeeltjes (moleculen) stromen van hogedruk naar lagedruk. Dat is wind. Niks meer en niks minder.
(Dit zegt mijn partner mij nu, en hij is meteoroloog.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme lucht is lichter dan koude lucht. Vochtige lucht is lichter dan droge lucht. Wanneer lucht dus wordt verwarmd of vocht opneemt, dan wordt deze lichter en stijgt op. De vrijgekomen plaats wordt dan weer ingenomen door een gelijke hoeveelheid koude, droge lucht die zwaarder is. De beweging van de zwaardere luchtmassa die de plaats inneemt van lichtere, is de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je daar vertelt heet luchtcirculatie, de opwaartse beweging van lucht. Wind is iets anders, zie mijn antwoord.