Zijn mensen 'dieren'?

Vaak worden mensen gezien als' zoogdieren', maar we zijn toch geen dieren!

Zo nee: Wat is dan het essentiële verschil tussen mens en dier?

Zo ja: Vertel .......

14 jaar geleden
in: Biologie
20K

Het beste antwoord

Ik neem de Bijbel als uitgangspunt (dat verwerpt de wetenschap niet, er staat immers in diezelfde Bijbel:"openbaar alle geheimenissen der aarde" of iets in die strekking).

Ik zie ook dat apen op ons lijken en niet zo erg veel op een bacterie, maar welke werkelijke evidenten zijn er dat we van de aap afstammen? (even makkelijk alle apen op een hoop gooiend) Feitelijk is dat (dat verwijst naar afstamming an de apen) een hypothese met de evidenties dat zij soortgelijke gedragingen en hersenen hebben, hun dna lijkt ergens op die van ons, er waren soorten bekend door opgravingen die voor de apen leefden enz enz. Maar dan kan ik ook hypothese maken: we stammen van het varken af, namelijk hun hart nier darm stelsel enz lijkt erg op die van ons. Er waren diverse andere soorten varkens voor de 'laatste' varken en wij zijn doordat we ineens erg intelligent zijn geworden (varkesn zijn ook erg intelligent) gaan staan en praten. bewijs maar dat het niet zo is, en kom niet met iets dat iets anders aannemelijker is.

Wat ik wil zeggen is: wetenschappers maken een hypothese, zoeken daar EVIDENTEN bij, passen eventueel hun hypothese aan, en klaar is kees. Maar waar is het werkelijke bewijs? dus onomstotelijk? De bewijsvoering is er niet daadwerkelijk, en dat maakt de evolutie theorie een geloof; gemaakt door mensen die goede vragen en goede hypotheses kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
is dat niet hoe de bijbel verworven is? De bijbel is gebaseerd op feiten volgens u? wilt u voortaan wat realistischere informatie delen. hiermee schiet niemand natuurlijk mee op.

Andere antwoorden (15)

Mensen zijn ook dieren:

Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Mammalia (Zoogdieren)
Orde: Primates (Primaten)
Familie: Hominidae (Grote mensapen en mensachtigen)
Geslacht: Homo (Mensen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast zijn we uitgerust met een grote mate van zelfbewustzijn, dat weer maakt dat we ons onderscheiden van de andere dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord zegt het al, zoogdieren. Ja, wij zijn dieren, zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuiver biologisch gezien wel. Maar in religieus opzicht is de mens superieur aan de dieren. Niet vreemd als je weet dat de mens de religie bedacht heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn geen dieren.
Sommige mensen zijn wel beestachtig...

Dieren leven volgens hun instinct.
Mensen leven volgens hun verstand.
(niet allemaal, heb ik wel eens het idee)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch gezien is een mens inderdaad een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een appel ook een peer?
Nee, vind ik niet;
maar beiden zijn wel fruit.

Is een mens een dier?
Nee, vind ik niet;
maar beiden zijn wel een levend wezen.

Het ene is immers 'menselijk',
en het andere is immers 'dierlijk';

en dat heeft men zó bepaald,
om te kunnen onderscheiden,
wanneer men het over een dier-
of over een mens heeft.

(anders wordt het zo verwarrend tijdens de communicatie)

Toch wil ik er wel bij zeggen, voor de uitzondering,
dat bepaalde mensen zich dierlijk kunnen gedragen,
en dat bepaalde dieren zich menselijk kunnen gedragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch gezien is het meer: Een mens is geen beuk, maar het zijn beide levende wezens.
Een mens is geen zeester, maar het zijn beide dieren.
Een mens is geen hagedis, maar het zijn beide gewervelden.
Een mens is geen hond, maar het zijn beide zoogdieren.
Een mens is geen chimpansee, maar het zijn beide primaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ mag ik daar op uitmaken,
dat mijn antwoord wordt gewaardeerd,
of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want goddelijkheid, menselijkheid en dierlijkheid
worden, vind ik, niet bepaald door het biologische,
maar door het geestelijke BEWUSTZIJN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij noch een plus, noch een min. 'Goddelijkheid' is voor mij een leeg begrip, en het biologische lijkt mij bij de vraag of een mens een dier is leidend. We willen allemaal graag bijzonder zijn, als zowel individu als soort, en daarom neem ik beweringen die gaan over de uniekheid van mensen op basis van het geestelijk bewustzijn (dat graag uniciteit *wil* zien) graag met een korreltje zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ Roger that...
Gelukkig is zo'n zelfde vraag al eerder gesteld - niet zo heel lang geleden. Mijn antwoord toen was:

"Omdat mensen heel veel overeenkomsten vertonen met dieren algemeen, en nog meer overeenkomsten vertonen met zoogdieren specifiek, is het niet meer dan logisch om ze hierin te klassificeren.

Net als elk zoogdier planten wij ons seksueel voort, en zogen wij onze jongen met moedermelk.

We delen in grote ons skeletstructuur met dieren zo divers als en walvissen, vleermuizen, en quokka’s. Botten die wij hebben, hebben zij ook, in dezelfde relatieve locatie.

Net als de meeste andere zoogdieren hebben wij ook een vacht, al is die van ons wat dunner dan gemiddeld.

Net als de meeste dieren zijn wij links-rechts symmetrisch, met twee ogen, een opening om door te eten, een orgaan om mee te ruiken, een orgaan om mee te horen.

Net als de meeste landdieren hebben we vier ledematen met vijf vingers/tenen per ledemaat.

We kunnen hier met z’n allen natuurlijk nog uren doorgaan met alle overeenkomsten te laten zien. Interessanter is natuurlijk je uitleg over waarom jij vindt dat het niet zo zou zijn.

Je zult ongetwijfeld van mening zijn dat zeesterren en chimpansees allebei dieren zijn. Kun jij me uitleggen waarom deze twee, ondanks hun vele verschillen, wél allebei dieren zijn, en de mens en de chimpansee, ondanks al hun overeenkomsten, niet allebei dieren zijn? Oftewel, wat hebben een zeester en een chimpansee overeenkomstig, dat een mens níet heeft?

(Iets zeggen dat de mens wel heeft, maar zeesterren en chimpansees niet, is in dit geval geen goed antwoord, omdat je dan gaat groeperen op ontbrekende kwaliteiten, terwijl iets indelen op wat het niet is je niet uit kan leggen wat het wel is. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat vogels wel dieren zijn, en wormen niet, omdat wormen geen vleugels hebben.)

dier het; o -en levend organisme dat op prikkels reageert en dat beweeglijker is dan een plant

Hoe voldoen wij niet aan deze definitie?
Wij:
- leven niet?
- zijn geen organismen?
- reageren niet op prikkels?
- zijn niet beweeglijker dan planten?"

Uiteraard is er op de wedervragen nooit een antwoord gekomen. Maar dit zijn de feiten. Als je de mens niet wilt plaatsen in het dierenrijk ben je daar vrij is, maar weet dat je dan de werkelijkheid ondergeschikt maakt aan je eigen mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden wij geen dieren zijn? We zijn meercellige levende wezens, hebben zintuigen, ademen zuurstof, halen onze energie uit organische stof en kunnen bewegen. Heel simpel: dat is de definitie van een dier.

Dan zijn we ook nog warmbloedig en gewerveld, baren we onze kinderen levend (dus niet als ei), is ons lichaam bedekt met haar, kunnen we zweten, en voeden wij van nature onze kinderen met melk die we uit melkklieren uitscheiden. Daar heb je de definitie van een zoogdier te pakken.

Zelfs als je nooit van evolutie gehoord hebt, hoef je maar naar de wereld te kijken om de mens probleemloos in te delen bij de dieren, en dan specifieker de zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kanttekening - niet alle zoogdieren baren levend. Er bestaan nog altijd twee monotremen (eierleggende zoogdieren), de vogelbekdiek, en de echidna. Maar verder natuurlijk een +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, en sommige niet-zoogdieren baren weer wel levend. Maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is het een goed werkende definitie. Maar je kanttekening is uiteraard welkom!
misslobe
14 jaar geleden
Ja, maar je kunt me niet wijsmaken dat, afgezien van de door jou opgesomde gelijkenissen (een ieder wel bekend lijkt me) je een mens kunt gelijk kunt trekken met een zoogdier! Wat is nu HET verschil?
misslobe
14 jaar geleden
" Het in de meeste menselijke culturen scherp aanwezige onderscheid tussen mens en dier snijdt wetenschappelijk echter weinig hout." Een citaat uit je eerste link..................... Wat houd dat in?
Ik zelf denk (als niet-wetenschapper) dat er weldegelijk een groot verschil is. Zijn wij als mensen niet de enigen die verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van bv bepaalde diersoorten? Geen enkel (ander) dier kan zoiets aanrichten, en dit is nog maar 1 voorbeeld.....................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee, hoe kom je daar nou bij? Er zijn vóórdat de eerste mens ten tonele verscheen al vele diersoorten uitgestorven, óók (ik zou bijna zeggen: juist) door andere diersoorten. Andere diersoorten die op de 'bedreigde' diersoort jaagden, en andere diersoorten die de natuurlijke bronnen beter wisten te bemachtigen waardoor de 'bedreigde' diersoort niet meer genoeg voedsel kon vinden om te overleven. Zo uniek is de mens echt niet. Als verschil zou je aan kunnen wijzen dat de mens in staat is om complexe culturen te vormen, maar dat is zoiets als beweren dat vogels geen dieren zijn omdat ze in staat zijn te vliegen. Ik hoef je niets wijs te maken. Ik zou zeggen: kijk naar dieren. Verdiep je in de materie. Ik zie simpelweg niet hoe er - met wat kennis - een andere conclusie is dan dat de mens een zoogdier is.
Draai de vraag om, Wat is er wezenlijk anders aan ons dan aan dieren?

Wij horen in de cirkel die de natuur bedacht heeft. Alleen hebben wij het geluk dat wij boven aan staan wat betreft intelligentie (Niet dat we die dan het best gebruiken)

Dit heeft ons de heerschappij gegeven. Maar het meeste van ons gedrag is feitelijk hetzelfde als dieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren en mensen hebben een instrument dat lichaam heet, dat is voor beide soorten hetzelfde... Maar er is in mensen iets dat ontbreekt in dieren en dat is zelfbewustzijn... Dat is het enige dat dieren dieren maakt en mensen mensen, zelfbewustzijn... Dieren hebben gewoonweg niet de capaciteit van hersenen die daarmee uitgerust kunnen worden, zelfreflectie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben ook geen zelfreflectie.
Helaas...
Biologisch gezien zijn we zoogdieren. Een essentiele verschil tussen mens en een ander dier is er niet. Wel is het zo dat de mens veel creatiever is dan b.v. apen. Mensen zijn in staat van de wereld een paradijs te maken, maar ook compleet te vernietigen. Dat kan geen enkel ander zoogdier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wij zijn dieren. Kijk maar naar de tweede kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wij zijn dieren. Maar wel heel bijzondere dieren. Maar goed, dat zeg ik natuurlijk omdat ik zelf een mens ben.
De mier gaat er waarschijnlijk vanuit dat hij het bijzonderste dier van de wereld is, waar alles omheen draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mensen zijn dieren.
En we zijn niet 'superieur' aan de andere dieren, dat maken we er zelf van omdat wij vinden dat we de slimste wezens op de aardbol zijn. We zijn alleen geen 'wilde' dieren meer, die in de jungle ofzo leven en moeten vechten om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is een dier, zoals een dier een verzameling cellen is, en een cel een groepje moleculen is, en een molecuul meerdere elementaire deeltjes is.

Het dier zijn is behorend tot de verzameling, en geen is gelijkteken.

De mens is meer dan een (zoog)dier, enkel voorbeelden:
- De mens leeft grotendeels onafhankelijk van zijn biologische beperkingen. Slechts weinigen vangen zelf hun prooi in het oerwoud.
- De intelligentie van een zwakbegaafd mens toornt huizenhoog boven alle dieren uit.
- De mens kan abstract denken: 2 = 2 optellen, zonder dat het geconcretiseerd moet worden tot appels of bananen.
- De mens heeft niet alleen cultuur, maar het mens-zijn wordt gevormd door zijn cultuur - Menselijke volkeren zijn geen raciale eenheid maar een culturele eenheid, waarbij de genetica niet doorslaggevend is.
- De mens is een geestelijk wezen, creatief en met scheppende kracht begaafd.
- De mens behoort tot de biologie, maar veranderd ook de biologie door zijn leefomgeving op grote schaal aan hem aan te passen.