Bestaan er dieren die geen natuurlijke vijanden hebben?

Dieren die dus bovenaan de voedselketen staan en zelf niet bang hoeven te zijn om als prooi te dienen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
13.2K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken zouden olifanten bovenaan staan. Maar dan alleen van dieren gesproken. Dus mensen niet meegerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar een troep leeuwen pakt wel eens een olifantenkalf.
Maar de volwassen olifanten hoeven nergens bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen zijn ook dieren... en vaak bij de beesten af. Daardoor is er geen enkel dier dat niet bang hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar ik heb effe de mensen niet meegeteld, want daar word niet naar gevraagt, ik tel de mens hier even niet mee als dier, want anders kun je dat wel overal gaan doen.
Buiten de mens hoeven ze nergens bang voor te zijn.
als wij mensen er niet zouden zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, das de hoogste zee dier boven aan de voedselketen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenminste, als je een die pakt die grote prooidieren versnapert.
Anders zijn het de Blauwe vinvis, en de Walvishaai, die eten plankton.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, een orca pakt zo eentje ook wel, hoor
http://www.youtube.com/watch?v=W8GaDuCvYbE
beter opletten:P -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaaf filmpje.
Da had ik nog nooit gezien, en ik heb toch heel wat natuurdocumonterre's gezien.
Ik denk de leeuw.
Een olifant kan ze wel wegjagen, maar ze worden niet gegeten.
In tegenstelling, dat een leeuw nog wel eens een baby olifantje pakt, en opeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt voor de meeste roofdieren en roofvogels welke zoals je zelf al aangeeft bovenaan de voedselketen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle dieren hebben natuurlijke vijanden. Al waren het maar de parasieten, daar is geen schepsel veilig voor.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, inderdaad die klere bedwantsen ook!
Olifanten en giraffe hebben eigenlijk geen echte vijanden, behalve leeuwen als ze heel hongerig en wanhopig zijn (en dan kan de leeuw nog verliezen) en natuurlijk de mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij worden wel door leeuwen aangevallen .
Ieder dier heeft natuurlijke vijanden, ook de olifant.
De mens is nummer een (ivoor), maar ook groepen leeuwen en hyena's vallen kalven aan en soms met succes. Zodra het kalf echter beschermd wordt door zijn kudde, hebben de roofdieren geen schijn van kans meer. Dan blijft alleen het geweer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De agapad in Australie. Ooit geimporteerd en aangezien ze giftig zijn, is de enige vijand hun eigen soort; ze kunnen elkaar wel gewoon opeten zonder te sterven.
(dat doen ze ook, anders waren het er nog meer).

Verder zijn er veel soorten waarvan de natuurlijke vijand uitgeroeid is (om ze evt. ook een gevaar voor de mens en hun vee waren).

Hebben kakkerlakken natuurlijke vijanden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de huismijt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk de krokodil,wie wil zoon beest opeten??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de anaconda :
Die wordt tussen de 5 en 10 meter lang en heeft geen natuurlijke vijanden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn ook dieren. Wij hebben inmiddels van alles om ons tegen andere dieren te beschermen.
Een enkele keer pakt een krokodil nog een arm of een been.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, elk dier heeft vijanden. Zelfs de mens heeft natuurlijke vijanden. We hebben alleen wel maatregels getroffen dat we niet snel slachtoffer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he he ik dacht al bijna dat de verstandigen gv hadden verlaten +
Ieder dier heeft natuurlijke vijanden. De grootste in de keten kunnen ook vernietigd worden door bacterien en virussen. De bacterien en virussen kunnen op hun beurt weer vernietigd worden door afweersystemen zoals witte bloedlichaampjes van hun gastheer.
Niemand is veilig. En dat is maar goed ook.