Wie kan mij het verschil verklaren tussen het dierenrijk, het plantenrijk en het mensdom ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Het beste antwoord

Die scheiding (tussen dierenrijk en plantenrijk) is niet altijd even makkelijk te trekken. Bij de meeste wezens is wel te zien of ze dier zijn of plant, maar er zijn een hoop onduidelijke tussenvormen. Denk aan anemonen.

Mede daarom hebben bijvoorbeeld sponzen maar ook schimmels en bacteriën allemaal hun eigen 'rijk' .

De mens behoort biologisch gezien 100% tot het dierenrijk. Op welke punten de mens zich dan weer onderscheidt van alle andere dieren (al heeft hij geen eigen 'rijk' in die zin van het woord) is een eeuwig punt van discussie, waar we vermoedelijk nooit helemaal uitkomen. Vooral niet omdat veel mensen niet aantoonbare menselijke eigenschappen zoals een ziel in de vergelijking willen meenemen.

Grof gesteld :
Plant : leeft, plant zich voort, zet zuurstof en stikstof om en produceert bladgroen dmv fotosynthese

Dier : leeft, plant zich voort, heeft stofwisseling en bloedsomloop.

Mens : dier, met enkele bijzondere kenmerken waar we de vinger niet op kunnen leggen omdat vrijwel geen enkele exclusief en uitsluitend voor de mens (en dan meteen ALLE mensen) is. Er is bijna geen menselijke eigenschap te bedenken die niet minimaal één diersoort ook heeft. Het enige dat mensen uniek maakt is de neiging alles wat ze in hun handen krijgen te versieren, en de mogelijkheid na te kunnen denken over andere tijden en plaatsen, waaronder hun eigen toekomst (plannen) en hun eigen sterfelijkheid (hiernamaals, religie, spiritualiteit). - al ken ik ook een schrikbarende hoop mensen die dat niet of nauwelijks doet of kan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om even het verschil nog wat te vertroebelen hebben we ook dieren die plantengenen gekaapt hebben om zelf maar gewoon aan fotosynthese te doen: http://www.newscientist.com/article/dn16124-solarpowered-sea-slug-harnesses-stolen-plant-genes-.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geinig beestje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemig ,wat gaaf. Nooit van gehoord eerder; dank je.

Andere antwoorden (3)

Het is verschil wordt veroorzaakt door evolutie & natuurlijke_selectie. Lees er hier meer over:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_%28biologie%29
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_selectie

Toegevoegd na 13 minuten:
Indien je vraag gaat over het verschil van de samengestelde woorden -rijk en -dom moet je m.i. de vraagstelling aanpassen/verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de biologie wordt de natuur ingedeeld in rijken. Hier is Linneus in 1735 mee begonnen in een poging organismen in te delen naar overeenkomstige kenmerken. Linneus onderscheidde het plantenrijk van het dierenrijk.

Wie bij welk rijk hoort staat al eeuwenlang ter discussie en hangt ook van het inzicht af. Tegenwoordig kijken biologen ook naar o.a. naar de cel, zoals bij de indeling van Woense.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoelde Woese. Bij de indeling van Woese wordt met name gekeken naar eigenschappen van de celkern:

Geen celkern -> prokaryoten
Nog een klein verschil tussen Bacteria en Archeabacteria

Wel celkern -> eukaryoten

Celwand -> plant of schimmel, maar plant heeft altijd mogelijkheid tot fotosynthese en is groen

Dierlijke cellen hebben een celkern met daarin DNA en de cel zelf heeft een kern, maar geen celwand

Zo zijn er tal van eigenschappen waardoor een organisme kan worden ingedeeld in een groep. De mens wordt in de biologie ook in het dierenrijk thuis en is een aparte soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Planten leven en sterven op de plaats waar zij ontkiemd zijn en nemen enkel wat zij nodig hebben uit de aardbodem om te leven.
-Dieren verplaatsen zicht over de aarde en nemen enkel voedsel, planten of vlees naar behoefte. Zij onderhouden het plantenrijk en het dierenrijk, door de zieke en of zwakkere dieren te vernietigen.
-De mens is een rover en venietigt alles uit winstbejach, alle grondstoffen wat in de Aarde is wordt er aan onttrokken en opgeslagen. Er worden zelfs grondstoffen in de ruimte gestuurd op zoek naar andere levensmogelijkheden. Omdat de mens zijn eigen levensomgeving vernietigd wordt het mensdom genoemd.