Heeft een goudvis écht maar een geheugen van 2 seconden?

......en hoe is dat dan bewezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.4K

Het beste antwoord

Een goudvis werd getraind om kleurpatronen te herkennen. Goede herkenning helpt het dier door een doolhof in zijn aquarium te zwemmen (een goede demonstratie van ethologie in de praktijk). Daarna werd een maand later het visje weer in het doolhof gelaten en hij zwemt er moeiteloos doorheen. Het blijkt dus dat de goudvis het kleurenpatroon heeft onthouden, zelfs na een maand.

Uit andere experimenten van de universiteit van Plymouth is gebleken dat goudvissen ook een goed besef van tijd hebben. Ze leerden een groep goudvissen voedsel te verkrijgen door tegen een hendel aan te zwemmen. Toen de vissen dit eenmaal door hadden, werd hun geleerd dat er slechts op een bepaald uur van de dag eten beschikbaar was. De vissen leerde al snel vlak voor het juiste tijdstip tegen de hendel te zwemmen en stopten hiermee zodra er niks meer uit kwam aan het eind van het uur. Ook deze informatie herinnerden ze zich tot maanden na het experiment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onderzoek in 2003 heeft aangetoond dat goudvissen in ieder geval een geheugen hebben van 3 maanden. Ze kunnen onder meer bepaalde vormen, kleuren en geluiden onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In laboratoria is veelvuldig vastgesteld dat goudvissen in korte tijd de weg leren vinden in een doolhof. Ook zijn er aanwijzingen gevonden dat goudvissen weten hoe laat het is.
Conclusie
Goudvissen hebben een geheugen aanzienlijk langer dan drie seconden. Dit bewijst echter niet dat de vis zich verveelt. Maar het is tot op heden ook niet bewezen dat goudvissen zich niet vervelen. Hier komt hopelijk in toekomstig onderzoek meer duidelijkheid over.