Kanker is erfelijk of niet

Ik heb even de vragen bekeken die er al over dit onderwerp zijn gesteld, maar ik kwam er niet helemaal uit.

Vroeger heb ik geleerd dat kanker een ongecontroleerde celdeling is die ontstaat door een mutatie in 2 genen in een cel, 1 in het controleercoden en 1tje in het deelcoden, waardoor de cel zich onbeperkt door kan delen.

Deze mutaties kunnen plaatsvinden door bv. UV, slechte eetegwoontjes, roken etc. maar ook heb ik wel eens gehoord dat bv. borstkanker erfelijk is, waardoor er zelfs mensen zijn die deze preventief lieten verwijderen.

Mijn vraag is: Hoe komt het dat bv. borstkanker erfelijk is bepaald? aangezien mutaties optreden op basis van verschillende invloeden, lijkt het mij vreemd dat iemand aanleg heeft om bepaalde genen 'standaard' te muteren :)

Bvd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee. kanker is an sich niet erfelijk.
Er zijn echter erfelijke factoren die de vatbaarheid voor bepaalde vórmen van kanker kunnen verhogen of vergroten, maar nooit met 100 % zekerheid. Er zijn altijd ook externe factoren in het spel, waar je echter dan weer in wisselende mate invloed hebt.
Kanker is ook niet één ziekte, maar een verzamelnaam voor allerlei verschillende aandoeningen. Zoals een vogel niet één dier is. In slechts een heel klein deel daarvan speelt een erfelijke component een rol.

Het preventief verwijderen van borsten bijvoorbeeld, wil niet zeggen dat je anders 100% zeker kanker had gekregen, en helaas ook niet dat je het nu 100 % zeker niet krijgt. Zekerheden zijn er niet in het leven. Je verlaagt alleen het risico aanzienlijk. Zoals een ander leefpatroon het risico kan vergroten of verkleinen zonder garanties te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Vatbaarheid vergroten' is enigszins zwak uitgedrukt: "5 tot 10% van alle vrouwen met borstkanker of eierstokkanker heeft de ziekte gekregen door een erfelijke aanleg."

Andere antwoorden (3)

Bij het ontstaan van kanker kunnen diverse factoren een rol spelen, waaronder ook een erfelijke aanleg. Als verschillende familieleden kanker hebben (gehad), rijst nogal eens de vraag of de ziekte misschien erfelijk is. Meestal is dit niet het geval. Bij ongeveer 5% van alle mensen met kanker is een erfelijke aanleg wél de belangrijkste oorzaak van de ziekte.

U kunt hier lezen over wat er op dit moment bekend is over de rol van erfelijkheid bij het ontstaan van kanker, over verschillende soorten erfelijke kanker en over wat u kunt doen als u vermoedt dat er in uw familie een erfelijke soort kanker voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even een aanvulling Erfelijke aanleg en erfelijkheid zijn 2 verschillende dingen.
Bij erfelijke aanleg, wordt de de aanleg voor de ziekte doorgegeven, waardoor er, vergeleken met mensen zonder deze erfelijke aanleg, de kans groter is de ziekte te krijgen.
Bij erfelijkheid wordt de ziekte zelf doorgegeven.
Circa 5 tot 10% van alle vrouwen met borstkanker of eierstokkanker heeft de ziekte gekregen door een erfelijke aanleg. Bij die aanleg kunnen borstkanker en eierstokkanker gecombineerd voorkomen.

Kenmerken die kunnen wijzen op erfelijke borst- en/of eierstokkanker zijn:

Als een vrouw borst- of eierstokkanker krijgt voor haar 50e.
Als zowel borst- als eierstokkanker bij meerdere eerste- en tweedegraads verwanten voorkomen.
Als een vrouw zowel borst- als eierstokkanker krijgt.
Als iemand in beide borsten kanker krijgt.
Als er in de familie een man is met borstkanker.

Er zijn twee genen waarvan nu bekend is dat een mutatie daarin erfelijke borst- en/of eierstokkanker kan veroorzaken: het BRCA1- en het BRCA2-gen (BRCA = Engelse afkorting van borstkanker). Slechts bij 15 tot 25% van de mensen die vanwege het vermoeden op erfelijke borst- en/of eierstokkanker DNA-onderzoek ondergaan,wordt een mutatie in een van deze genen gevonden.

Borstkanker komt over het algemeen zeer zelden voor bij mannen. Mannelijke dragers van een mutatie in het BRCA2- gen hebben een risico van ongeveer 7% om borstkanker te krijgen. Bij een mutatie in het BRCA1-gen is dit risico circa 1%.

Vrouwen met een mutatie in een van de BRCA-genen hebben 60 tot 80% risico om voor hun 70e jaar borstkanker te krijgen. Het risico om eierstokkanker te krijgen is 5 tot 20% (bij een BRCA2-mutatie) of 30 tot 60% (bij een BRCA1-mutatie).

Is bij een vrouw erfelijke aanleg bewezen of aannemelijk, dan zijn er maatregelen mogelijk:
Regelmatige controle-onderzoeken van de borsten en/of de eierstokken: dit is bedoeld om als er kanker ontstaat de ziekte zo vroeg mogelijk te ontdekken en te behandelen.
Operatief laten verwijderen van de borsten en/of de eierstokken en eileiders: dit vermindert het risico op borsten/of eierstokkanker met meer dan 90%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet altijd het geval te zijn.