Kan een giraffe een hernia krijgen?

Als ik een giraffe zie vraag ik me soms af: kan een giraffe een hernia krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

daar wil ik aan toevoegen dat het waarschijnlijk weinig besproken wordt, omdat een giraffe door schrik of een vluchtpoging oid zichzelf overbelast en een hernia oploopt. Dit zal dus in gevangenschap waarschijnlijk niet voorkomen. Als het in het wild gebeurd zal de giraffe waarschijnlijk sterven, of veel sneller dan een mens genezen. Dieren hebben niet onze bewustheid (ik wil niet zeggen dat mensen aanstellers zijn) waardoor pijn ze minder belemmert. Ze moeten gewoon door met overleven, hebben geen ziektewet of dokter, en als ze te zwak raken sterven ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat kan! heel veel wervels, dus grotere kans dan een dier met minder wervels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo veel wervels als de mens, alleen de wervels zijn bij de giraffe groter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ninteddy Noem eens een zoogdier met minder ruggenwervels dan de mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem dan eens een dier met meer wervels... Een giraffe is een zoogdier, net als de mens, vandaar de link. Het antwoord is te vaag, als ik het antwoord zo lees, maak ik daaruit op dat er wordt bedoelt dat een giraffe meer ruggenwervels heeft dan de mens. Vandaar mijn -1.
Ja, het skelet van een giraffe heeft dezelfde samenstelling als dat van een mens, met hetzelfde aantal ruggenwervels.

Het zou dus heel goed mogelijk zijn dat een giraffe een hernia op loopt.

Een stukje van Wiki over de Hernia nuclei pulposi

Niettemin is iedere individuele hernia toch het gevolg van een letsel dat door een grote drukverhoging in de tussenwervelschijf ontstaat, meestal bij zwaar tillen of een ongewone beweging.

Als een giraffe dus een ongewone beweging maakt, kan het voorkomen dat er een hernia ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het kan wel maar die giraffen zijn er op gebouwd dus lijkt het me sterk als het wel gebeurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan loop ie er zo bij:

http://www.kidsweekjunior.nl/nieuws/artikel/3974

Toegevoegd na 1 uur:
*loopt