Zijn er ook dier(soort)en die zelfmoord plegen?

Of doen alleen mensen dit maar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (10)

Walvissen en zeehonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lemmingen bijvoorbeeld. Die plegen feitelijk zelfmoord wanneer zij als een levende keten het ravijn instorten, blind achter hun voorgangers aan.

Maar of zij dit nou doen om bewust het eeuwige voor het tijdelijke te verruilen? Gooi het maar in m'n pet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vogeltjes vliegen regelmatig tegen ruiten uit portest tegen de inperking van hun leef omgeving door de mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha +1
Dit lijkt me eerder automutilatie met uiteindelijk de dood als gevolg.

Echt zelfmoord plegen kunnen dieren niet, omdat ze niet niet beseffen dat ze dood kunnen gaan. Zelfmoord is altijd een bewuste daad om het leven te beeindigen.

Er zijn diersoorten die zich opofferen voor hun soort. of er dieren zijn die bewust zich zelf doden weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het plegen van zelfmoord heb je een bepaald bewustzijn nodig. Mensen hebben dat bewustzijn, van dieren is het niet bewezen: men neemt algemeen aan dat zij het bewustzijn niet ervaren zoals wij dat doen.
Regelmatig lees je dat walvissen, pinguins e.d. zelfmoord plegen: ook van lemmingen wordt dit gezegd. Dit is echter niet zo. Ten eerste kan dit ontkracht worden door het feit dat dit massaal gebeurt. Het is onmogelijk dat een hele kudde in een keer depressief is.
De idee dat het te maken heeft met een verstoring van het navigatiesysteem (onder meer door vervuiling) vindt in de wetenschap steeds meer ingang.
Dus nee, diersoorten anders dan de mens plegen geen zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Only frogs kermit suicide
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee ik denk niet dat dieren bewust zelfmoord plegen, ze kunnen zich opofferen voor de soort op verschilende manieren en per ongeluk andere volgen (zoals het voorbeeld van de lemmingen) maar ik ga er vanuit dat ze niet bewust de keuze maken om niet langer te willen leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van duiven is dit bewezen. Dit heb ik zelfs een keer gezien. Deze duif sprong in het water (vanaf een kade). Duiven kunnen niet zwemmen.