Waarom krijg je soms wel en soms niet meteen hoofdpijn van sigarettenrook?

Als ik naar het station fiets en een zijstraat insla waar een eindje voor me iemand fietst die rookt, ruik ik meteen de sigarettenlucht.

Soms ruik ik het alleen maar, en is er verder niets aan de hand. Soms krijg ik bij de eerste teug sigarettenrook meteen een stekende hoofdpijn - niet heel ernstig, wel direct een soort steek. Soms krijg ik die hoofdpijn ook, maar pas na een tijdje.

Hoe komt het dat sigarettenrook soms direct tot een hoofdpijnsteek leidt, soms pas na een tijdje, en soms helemaal niet? Het ligt niet aan de sterkte van de rooklucht, en (voor zover ik kan ruiken) ook niet aan de geur.

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag heb ik ook +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemig.. Waarom krijg je de ene dag hoofdpijn van dit soort vragen en de andere dag boeit 't je niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, nog nooit van gehoord. Nu ben ik een roker dus logisch misschien. Misschien is het iets psychologisch, je ruikt de rook en daar link jij in je onderbewuste slechte gevolgen aan en krijg je een steek? ik gis maar wat.

Antwoorden (2)

Er blijken veel meer mensen te zijn die van een bepaalde geur hoofdpijn krijgen,dan je zo zou denken, vooral parfum is hier om bekend, of bepaalde bloemen.
Waarschijnlijk wordt het veroorzaakt door een signaal uit de hersenen, die de geur als niet prettig, mischien zelfs wel als bedreigend beschouwen en dit signaal doorgeven bloedvaatjes in je hoofd, die iets afsluiten/ krimpen.
Als een soort bescherming.
Een mens is niet altijd even attent op zulke dingen, je waarnemingen van de buitenwereld verschillen van dag na dag, zo zou het kunnen dat je het de ene keer direct voelt en de volgende keer amper of zelfs niet.
Het is een onbewuste reactie, ik ken iemand die heeft het heel sterk met de geur van red bull, die is er gewoon een aantal uren ziek van, ik ken geen enkele medische verklaring hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Klinkt logisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heet trouwens MCS (Multiple chemical sensitivity).
Hoofdpijn krijg je vanwege een uitdroging van de hersenen.

Alcohol zoals in parfum of om te drinken kan genoeg zijn in een droge omgeving om tot hoofdpijn te leiden.

sigaretten rook is het zelfde. In overvloedige hoeveelheden in een droge lucht kan zeer snel tot hoofdpijn leiden. Echter als de kamer voldoende vochtig is kan het uitdrogen zijn werk vaak niet doen omdat deze elkaar opheffen.