Lopen er alleen zenuwen aan de buitenkant van het bot, of ook dóór het bot (specifiek het heiligbeen)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Het beste antwoord

Tot voor een paar jaar geleden ging men er vanuit dat er geen botbezenuwing bestond behalve bezenuwing van de beenvliezen (periost(eum) | peri = rand osteum = bot). Deze zouden de zgn botpijn kunnen verklaren (bijvoorbeeld tijdens zwelling na breuk, waardoor het periost sterk op rek komt en het pijngevoel zo opwekt.
Inmiddels gaat met er vanuit dat er wel degelijk zenuwen de (pijp)beenderen ingaan: juist ONDER de plaatsen waar het gewrichtskraakbeen op het bot aansluit, registreren deze zenuwen de druk van het bovengelegen lichaamsdeel op het gewrichtskraakbeen. Op deze manier zou het lichaam informatie over druk en strand van het gewricht ontvangen.

Betreft het sacrum (heiligbeen): dit is een plat bot, dus geen pijpbeen. Het sluit aan de bovenkant aan op de 5e lumbale (lende)wervel =l5 , met daartussen de tussenwervelschijf (discus intervertebralis)

De ruggenmergzenuw (n. spinalis) splitst vanaf ongeveer t12 / l3 in de cauda equina, die door de holten van het sacrum naar buiten treden en eventueel verder vertakken om verder te lopen naar de doelorganen.

De verschillende gewrichtskapseltjes van het sacrum krijgen inderdaad (deels) hun bezenuwing uit de cauda equina. Mogelijk (wel logisch, maar ik vind het zo snel niet terug- misschien komt het vanuit hogere lumbale segmenten) krijgt ook het periost (beenvlies) van het heiligbeen wat bezenuwing.

Resumé: de spinale zenuw verloopt via het lumbale wervelkanaal als cauda equina, en loopt daar door de zenuwkanalen (holten) uit het bekken in en eventueel verder de benen in ( oa. als n. ischiadicus / n. femoralis)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel dank voor dit verhelderende uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

een bot bevat wel zenuwen, zie bron