Hoe kan ik een populatie voorspellen van een uitstervende diersoort?

Kan iemand me misschien een stap in de goeie richting helpen zetten in het onderzoeken van dergelijke dierenpopulaties? Welke gegevens heb ik dan nodig?

Toegevoegd na 1 minuut:
Een wiskundige strategie mag zeker gebruikt worden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou graag de populatie willen voorspellen jaar per jaar tot de diersoort helemaal is uitgestorven. Zijn hier geen modellen voor? Ik zou dit graag doen voor de Siberische Tijger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien sterft die niet uit als de mens nu juist handelt.

Antwoorden (1)

Er zijn erg veel factoren om in ogenschouw te nemen.
Zo uit het hoofd:
Areaal neemt het gebied waaruit waarnemingen van de soort voorkomen toe of af.

Habitat: Hoeveel geschikt habitat is er beschikbaar? Neemt de hoeveelheid geschikt habitat toe of af?

Versnippering: Is het voor een soort mogelijk de habitats van het ene naar het andere gebied te bereiken. Als de versnippering groot is dan wil door toevallige omstandigheden een soort in een gebiedje wel eens uitsterven.

Hoe goed doen soorten het in geschikte habitats. Hagedissen en amfibieen worden door vrijwilligers wel op verschillende vaste plekken geteld om te zien of er ook externe invloeden als klimaat of vervuiling aanwezig zijn. Het CBS houdt bij hoe dat zich in landelijke lange termijntrends vertaalt.

Dan is er ook nog de stock (hoeveelheid ouderdieren) recruitment (aantal jongen van een bepaalde grootte) relatie van belang. Bij zoogdieren is die zo ongeveer 1 op 1. Een moeder krijgt een vast aantal jongen per jaar (bij slechte voedselomstandigheden vaak wat minder, of ze planten zich een jaar helemaal niet voort).

Bij vissen is de stock recruitmentrelatie vaak niet aanwezig. Als die bij vissen wordt aangetroffen dan is er sprake van recruitment overbevissing en kan de vissoort eventueel uitsterven. Haaien zijn meer vergelijkbaar met zoogdieren en ook walvissen zijn niet erg goed bestand tegen bevissing om deze reden. Bij vissen is er meestal sprake van een economische overbevissing, je zou meer vis kunnen vangen tegen minder inspanning als de stand wat hoger bleef. Doordat er steeds weer genoeg jonge visjes worden geboren krijg je geen risico op uitsterven. In de Noordzee wordt ervoor gezorgd dat de stand in ieder geval een stuk hoger blijft dan de stand waarbij men recruitment overbevissing vermoedt.

Het is ook belangrijk de gehele levensgeschiedenis van een dier te kennen, bij sommige dieren is die cyclus zo ingewikkeld dat er op allerlei plekken problemen kunnen ontstaan. De paling is wel het beste voorbeeld van zo een dier. Ze kwamen overal in hoge dichtheden voor, maar zijn nu toch aan het uitsterven.

Amfibieeen sterven ook uit door ziektedruk, men denkt dat sommige schimmels door de mens ongewild zijn verspreid. Een recent voorbeeld is het instorten van de vuursalamanderpopulatie bij Meerssen door een nieuw ontdekte schimmel. Er zijn ook al veel soorten door ziektes compleet uitgestorven.