Wat is de precieze doodsoorzaak van mensen die werden geëxecuteerd in een Messingen stier?

En hoe lang duurde het voordat de dood optrad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
poeh, best heftige executiemethode. Als ik in die tijd had geleefd, dan liever een hakbijl erover of een goede strop die je in 1 keer het lichtje uit doet gaan

Het beste antwoord

De doodsoorzaak was verbranding. Het slachtoffer werd geroosterd tot de dood erop volgde.
De messingen stier was een executiemiddel dat in het Oude Griekenland werd gebruikt. De messingen stier was een beeld van een stier gemaakt van messing. In de stier zat een deur, waardoor de ter dood veroordeelde naar binnen werd geduwd. Als de veroordeelde eenmaal in de stier was opgesloten, ontstak men een vuur onder de stier. Het messing werd gloeiend heet, hierdoor werd de veroordeelde langzaam geroosterd. De methode was 'heel gewoon' in het oude Griekenland en werd ook wel toegepast in het Romeinse Rijk.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je moet het je voorstellen als een metalen doodskist waarin het slachtoffer langzaam geroosterd wordt. Aan te nemen valt dat zeker binnen niet al te lange tijd het slachtoffer het bewustzijn verloor.
In alle geschriften waarin de Messinger stier beschreven wordt, wordt gesproken over een langzame dood, die langer duurde dan wanneer een slachtoffer op de brandstapel omgebracht werd. Nergens wordt over deze bijzonder wrede dood een precieze tijd vermeldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat is nu precies de doodsoorzaak? Mensen in een messingen stier worden verbrand door een indirecte vuur. Je huid begint te verbranden door de gloeiende metaal waar je in zit. Wordt het op een gegeven moment zo heet van binnen dat je organen beginnen te koken en ga je daaraan dood? of misschien door zuurstoftekort? hoe lang duurt het?
Cryofiel
10 jaar geleden
Of door de giftige rook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
of de brandwonden worden gezamelijk te groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gast161545, Heb het nagevraagd en één cardioloog gaf een summier antwoord. Een van de oorzaken kan zijn dat door oververhitting van het lichaam het hart zeer snel gaat kloppen. Het hart pompt dan niet meer maar trilt en pompt dus geen bloed meer naar de hersenen. Binnen enkele minuten overlijdt men.
Je zult toch wel begrijpen dat bij zo'n wrede behandeling de werkelijke doordsoorzaak niet meer is vast te stellen. Daar was men ook totaal niet in geïnteresseerd.
Op grond waarvan ben jij zo in dit detail geïnteresseerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nieuwsgierigheid. Zag van de week een documentaire over middeleeuwse martelpraktijken op de youtube waarin ook de messingen stier in voorkwam. Er was ook nog een andere documantare waarin een paar wetenschappers keken waaraan en hoe lang het duurde voordat iemand dood ging bij verschillende martel/executie-methodes. In die laatste kwam de messingen stier waar ik me zo over verbaasd heb helaas niet in voor. Ook vraag ik me af hoe het komt dat de mensen vroeger zo wreed waren. Hadden ze minder emoties dan mensen tegenwoorden ofzo.
Bedoel hoe kan je nou op een pleintje staan en kijken hoe iemand gemarteld/gedood wordt en dat ook nog als vermaak zien? Ik zou flauwvallen. Bedankt voor je antwoord nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo kwam ik er ook achter dat de meeste slachtoffers van brandstapels eerder stierven aan rook en zuurstoftekort dan door het vuur zelf. Wist ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gast161545, je lijkt mij een interessant persoon die nadenkt, om mee van gedachten te wisselen, maar dat kan niet bij GV.
Een volk was vroeger niet wreder dan nu. Een massa die juicht of schreeuwt, bestaat niet meer uit individuen. Er ontstaat een vorm van massahysterie. Het kan nog steeds gebeuren, altijd en overal.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit doet me denken aan een documentaire die ik een tijdje geleden zag, over de grens tussen Oost- en West-Duitsland. Toen een Oost-Duitser probeerde zwemmend de grensrivier over te steken naar West-Duitsland, werd hij gespot door de grenswachten. Die beschoten hem. De mensen op de Oost-Duitse weg die daar langs de rivier liep, waren getuigen van de vluchtpoging en van de beschieting van de zwemmende vluchteling. Zij stopten en moedigden de schietende grenswachters aan: "Schießt doch! Trefft ihn!" Ook een passerende bus met kinderen die op schoolreisje waren stopte. De kinderen moedigden de schietende grenswachters al even enthousiast aan, en juichten wanneer de zwemmer leek te zijn geraakt. Zoals JoanDArc schreef, dingen die wij als wreed beschouwen kunnen elk moment opnieuw gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe dan ook, de bedenker van dit afschuwelijke werktuig moet niet helemaal in orde zijn geweest.