ik heb in de klas 2 biosferen gemaakt een met zout water ander met gewoon water nu verdampt het water niet in de biosfeer met zout water hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (2)

Als zout water helemaal verdampt moet het zout er weer uit, en weer kristalliseren. Dit kost veel energie, daarom verdampt zout water veel langzamer dan zoet water (vooral het laatste beetje). Daarom kan je ook het beste je zwemkleding omspoelen als je in de zee gezwommen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als beide biosferen exact hetzelfde zijn, en het enige verschil is dat er zout zit in het water van één van deze, dan klopt dat: zout water verdampt langzamer dan zoet water!
Het verschil is normaal gesproken echter niet zo groot dat de ene biosfeer helemaal geen water verliest en de andere wel, dus wellicht zijn er meer verschillen die verklaren waarom van de ene biosfeer meer water verdampt. Denk aan een grotere oppervlakte, verschil in temperatuur, blootstelling aan wind (of tocht)...

In ieder geval de verklaring is simpel: in zout water zitten Na+ en Cl- kationen en anionen in oplossing, en hierdoor is de dampdruk van het zoute water lager, waardoor deze minder snel verdampt. Na+ en Cl- verdampen namelijk niet.
Even makkelijk uitgelegd: doordat er Na+ en Cl- tussen de watermoleculen zitten, ook aan de oppervlakte, zijn er bij een gelijke oppervlakte minder watermoleculen die kunnen verdampen (en dus de dampdruk lager) Hoe meer zout opgelost, hoe minder watermoleculen aan de oppervlakte, en des te langzamer de verdamping.
Neem bij voorbeeld de Dode zee: doordat het water daar zo zout is, verdampt er bijna geen water meer, en het beetje aanvoer van vers water van de plaatselijke rivieren compenseert het water dat verdampt.