Hoe bepaalt natuurlijke selectie deze selectie?

Hoe bepaalt Evolutie wat goed is voor het overleven en dus behouden mag worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Evolutie bepaalt helemaal niets. Evolutie is een proces. Het is geen intelligentie. Het heeft geen enkel doel, het heeft geen enkel nut. Evolutie is slechts een gevolg.

Neem als voorbeeld een adelaar. Er zijn adelaars met goede ogen, en adelaars met ogen die toch net weer een tikje beter zijn.

In tijden van muizenschaarste zullen de adelaars met goede ogen niet genoeg muizen vangen. Een groot deel van hen zal sterven. Anderen zullen een hongerig bestaan leiden, en hun jongen niet kunnen voeden. Van alle adelaars met gewoon goede ogen zal slechts een klein deel jongen krijgen en grootbrengen.

Adelaars met extra goede ogen zullen meer muizen vangen. Van die adelaars zullen er minder sterven, en ook hun jongen zullen een veel hogere overlevingskans hebben.

In het volgende jaar zullen er dus veel minder adelaars met gewoon goede ogen zijn (omdat veel van die adelaars zijn verhongerd, of omdat hun jongen het niet hebben gered). Van de adelaars met extra goede ogen zal slechts een klein deel het niet hebben gehaald; er zullen dus meer adelaars met extra goede ogen zijn.

Op die manier werkt evolutie - er is niets dat "bepaalt", het gebeurt gewoon, door de omstandigheden.

Dit geldt niet alleen voor de ogen van de adelaar, maar voor alle eigenschappen van elk levend wezen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De evolutie bepaalt niets, de evolutie gebeurt. Er is niets wat behouden mag worden er zijn slechts organismen die overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie bepaalt niets.

Als je niet opgegeten wordt of uithongert voordat je je voortplant, blijft de soort behouden (oversimplificatie).

Omdat allerlei organismen ditzelfde doel hebben, krijg je vanzelf concurrentie over de beschikbare middelen. Degenen die het best met deze concurrentie om kunnen gaan, zullen succesvol blijken. Op basis waarvan, is totaal afhankelijk van de omstandigheden op dat moment, en dus niet vooraf vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is een proces van aanpassen of verdwijnen.
De natuurlijke selectie, soms geholpen door mutatie's en bijzondere omstandigheden.Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lastige gevraag, want in de vraag zit het antwoord verweven. Laat ik het antwoorden met een voorbeeld.

Je speelt het dobbelspel yahtzee en wilt vijf 6-sen gooien. Hoe bepaal je welke dobbelsteen de juiste ogen heeft?

Terug naar de vraag. Darwin had het over dat de best aangepaste de meeste en meest succesvolle nakomelingen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur, natuurlijk...

Hij die overleeft heeft succes... Het feit dat een persoon 100 jaar wordt is toch een teken van overleving, is dat niet zo? Dus die deed iets wel en iets niet om ze oud te worden, vandaar dat men zulke mensen altijd vraagt wat hun geheim is...