Welke hormoonsignalen zijn nodig om een spieren te contraheren?

Dit is voor een onderzoek van mij, maar ik kan er niks over vinden. Misschien lukt het jullie wel. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Om een spier te laten samentrekken, heb je geen hormonsignalen nodig. Dat gaat met zenuwprikkels. Er loopt een klein stroompje door de zenuw (door een heel lange uitloper, het axon), tot het bij een synaps komt. Een synaps is een plaats waar het uiteinde van de ene zenuw (een dendriet) contact maakt met een andere zenuwcel, of de plaats waar het uiteinde van de zenuw contact maakt met (bijvoorbeeld) een spiercel.
In een synaps raken de cellen elkaar niet echt aan. Er zit een héél kleine ruimte tussen. De vraag is dus: hoe komt de zenuwprikkel aan de overkant?
Dar gebeurt met neurotransmitters: moleculen die door de dendriet in de synapsspleet worden vrijgelaten. Aan de overkant komen die moleculen in receptoren: kleine ontvangertje. Zodra de receptoren bezet zijn, gaat de zenuwpuls in die zenuwcel verder of (bij spieren) trekt de spiercel samen.

Om alles goed te laten werken, moeten de receptoren natuurlijk weer vrij worden gemaakt. De neurotransmitters moeten dus snel weer worden afgebroken. Er zijn bepaalde aandoeningen waarbij dat niet gebeurt, en dan stokt de overdracht van zenuwimpulsen dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hee, waar is het plaatje gebleven? Ik probeer het er nogmaals bij te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je een hormoon ziet als een boodschapperstof die op de ene plaats wordt geproduceerd en op de andere plaats zijn werk doet, dan kan je neurotransmitters als een hormoon zien. Ookal is de weg die de transmitter aflegt zeer klein.
In navolging van het prima antwoord dat hierboven is gegeven kan je zoeken op acetylcholine en cholineesterase. Dat zijn de twee "hormoonachtige" stoffen die voor de prikkeloverdracht zorgdragen, danwel de overdracht stopt.