Kunnen duiven ook in de nacht hun weg terugvinden?

Omdat ik een artikel las dat ze in Italie hebben ontdekt dat duiven via hun reukzin de weg terugvinden; want wanneer ze het rechter neusgat afdekte; dat ze dan niet in staat zijn om een ''geurkaart '' te maken.
Wanneer dat dus waar zou zijn kunnen ze dus ook s' nachts hun weg terugvinden?, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
9.8K

Het beste antwoord

Niet alle duiven kunnen dit, maar er zijn postduiven die dit wel degelijk kunnen.

Komt vaak voor bij marathonduiven die nog niet vermoeid zijn als de duisternis invalt en dan doorvliegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, wanneer het donker word gaan ze ergens zitten om te rusten. De volgende ochtend als het licht wordt vliegen ze weer verder, totdat ze thuis zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duiven zijn nachtblind, dus dat gaat niet lukken.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reactie dat postduiven ook 's nachts doorvliegen, ik heb zelf postduiven gehad en heb diverse keren rond 4 uur 's nachts een duif aan horen komen, dit gebeurt meestal in de zomer als het toch niet echt heel donker is.

Weet niet de exacte datum meer maar ik dacht ergens in de jaren 70 dat er voor het eerst een duif werd geconstateerd in de nacht, waarna later besloten werd om de postduiven later op de dag te gaan "lossen", maar ook toen vlogen er vele duiven 's nachts door.