Werkt het vaccin tegen meningokokken goed?

Werkt het vaccin tegen meningokokken goed en treedt er geen resistentie op bij de ziekteverwekker. Bij bepaalde ziektes waar tegen kan worden ingeënt treedt namelijk resistentie op bij de ziekteverwekker. Is dat hier ook zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, hoe zou een ziektenverwekker resistent kunnen worden tegen een vaccinm beide zaken komen nooit in contact met elkaar.. Ik denk dat je bedoelt dat het vaccin niet helpt als de ziektenverwekker wat is veranderd en de antistoffen tegen de nieuwe vorm van de ziekteverwekker niet werkzaam zijn. Het probleem van meningocokken is dat er verschillende vormen zijn en je voor een reisje naar Mekka (hadj) daarom ingeent moet zijn met een combinatievaccin dat werkzaam is tegen vier varianten van de bacterie. Het is best mogelijk dat er weer eens een andere variant opduikt en dan zullen de vaccins weer aangepast moeten worden. Daarom is het belangrijk voor sommige reizen eerst advies in te winnen bij experts in tropische ziektes. GGD en gespecialiseerde bureaus zijn de aangewezen plekken. Over 4 jaar kan de situatie weer anders zijn dan nu.