hoe vind je het fenotype?

Hoe vind je precies het fenotype? Een voorbeeld zou mooi zijn :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het fenotype vind je niet: dat is hoe een organisme zich manifesteert.

Sommige eigenschappen zijn direct aan de buitenkant te zien of te meten: geslacht, haarkleur, huidskleur, kleur van de ogen, lichaamslengte, enzovoort. Die zijn direct manifest. Andere zaken, zoals bloedgroep, muzikaliteit, aangeboren afwijkingen die pas later duidelijk worden, manifesteren zich pas later.

Een voorbeeld: iemand met het genotype AA voor bloedgroep, heeft als fenotype bloedgroep A. Maar iemand met genotype AO heeft óók fenotype A.
Als je van een persoon de bloedgroep bepaalt, en A vindt, weet je dus het fenotype. Zo ziet het er 'aan de buitenkant' uit. Zo manifesteert de bloedgroep zich.
Pas bij DNA-onderzoek kun je het genotype bepalen, en weet je of het gaat om iemand met genotype AA of met genotype AO.

Het genotype zegt dus hoe de eigenschappen in de genen gecodeerd zijn, het fenotype zegt hoe de eigenschappen er 'aan de buitenkant' uitzien, hoe ze zich manifesteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het fenotype is erg eenvoudig, dat is hoe een organisme eruit ziet. Het genotype is de informatie op de zgn harde schijf die het organisme van de ouder(s) meekrijgt. Als voorbeeld kun je aardappelplanten gebruiken. Alle Bildtstars hebben een identiek genotype, alle bintjes ook. Op de akker zien alle planten er verschillend uit door de ontwikkelingsbiologie (het zijn fractals, veel variatie ontstaat door uitvergroting van onmeetbare verschillen), door bemesting en andere omgevingsfactoren(bij tekorten minder groei, gele bladeren) en door het ras, bildtstarplanten zien er anders uit dan bintjesplanten. Het uiterlijk van een plant noem je het fenotype.