hebben dieren vooroordelen?

Mensen hebben veel vooroordelen. Maar kunnen dieren ook vooroordelen hebben over andere dieren?
In de tijd van de dinosauriërs waren bijvoorbeeld veel dinosaurussen bang voor de Tyrannosaurus Rex. Kan dit worden verstaan onder dat dino's ook vooroordelen hadden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Mensen hebben wel eens vooroordelen. Bij dieren bestaat dit niet. Die dino' s die bang waren van Rex, die gingen lopen uit doodsangst, hoe zou je zelf zijn. Sommige honden willen leider zijn, de ander onderwerpen, maar dat zijn geen vooroordelen, dat is typisch menselijk ❗️
Z512099
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
nee dat is niet menselijk, honden die leider willen zijn is dierlijk ;) Hoe hoger je staat hoe minder kans om opgegeten te worden
Als je een vooroordeel hebt, dan wil dat eigenlijk zeggen dat je je al een oordeel hebt gevormd over iets of iemand, zonder dit oordeel aan de werkelijkheid getoetst te hebben. Dieren vormen zich niet al vooraf een oordeel.
Dieren gaan af op wat ze ter plekke waarnemen, en baseren hun reacties daarop.

Wel kunnen dieren generaliseren: als bijvoorbeeld een hond of kat slecht is behandeld door een man, dan kunnen ze angst ontwikkelen voor iedere man die ze tegenkomen. Dit kan je echter geen vooroordeel noemen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kat of ander dier zal geen angst hebben van iedere man als ze een nare ervaring hebben meegemaakt door deze persoon. Dieren associëren (verbanden leggen) en zullen angstig worden wanneer ze weer geconfronteerd worden met hetgeen ze voordien als naar ervoeren. Het kan dat de geur van een bepaald persoon die angst ook weer opwekt. Hoe en wat het dier ervoer zal later de reactie bepalen.
Verder gaf je een goed antwoord. Een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rieneke, Zoals je schrijft zal de kat zal voor iedere man bang zijn. Waarom is het dan geen vooroordeel? De kat weet niets van die man. Als ik altijd geschopt wordt door bv alleen maar door mensen met groen haar en ik kom de tiende met groen haar tegen, dan weet ik verder niets van deze persoon en toch maak ik rechtsomkeer. Wat valt dan onder vooroordeel en wat valt onder ervaring.
Ik vind het moeilijk om deze begrippen te scheiden.
Maar plus + voor je antwoord
Rieneke1
10 jaar geleden
Generalisatie is een automatisch iets.
Wat voor 1 man geldt, kan door een dier automatisch worden doorgetrokken naar andere mannen bijvoorbeeld. Daar komt verder geen oordelen aan te pas.
Bij een vooroordeel is er een oordeel aan verbonden: het woord zegt het al.
Volgens mij heeft een generaliserend dier geen oordeel, dat vereist nadenken en keuzes maken.
Bij generalisatie maakt een dier geen keuze. Ik denk dat vooroordelen gebaseerd zijn op gedachten, en generalisatie op gevoelens. Vandaar dat een dier wel kan generaliseren, maar geen vooroordeel kan hebben. Dank voor je plus, ik vind het ook moeilijk duidelijk te maken.