waarom liggen de spieren voor het buigen van de vingers niet in de vingers zelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

Dan zouden ze in de weg zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spieren nemen namelijk best wel wat ruimte in, en met heel dikke vingers is de fijne motoriek die onze handen en vingers nu hebben gewoon niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft vele voordelen. Hoe dichter de spieren op het lichaam zitten, hoe minder ze last hebben van kou, pijn en beschadiging. De spieren zouden ook bij het lopen nogal in de weg zitten in onze voeten en (heel vroeger) handen. Je kan er dus beter/harder mee lopen.
De evolutie houdt in dat schepsels die net iets voordeliger in elkaar zitten (kleine verschillen en/of mutaties zijn er nou eenmaal af en toe) er net iets gunstiger voorstaan bij de productie van nageslacht.
Het gevolg (geen reden!) was ook dat de voorpoten geschikt waren voor het ontwikkelen van de verfijnde motoriek van de hedendaagse goochelaars en pianospelers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast het ruimtegebrek in de hand, waardoor het handiger is sterke vezels de krachten te laten overbrengen in plaats van de spier zelf die veel meer ruimte inneemt zijn er nog wel meer voordelen aan de combinatie van spier en pees.
In het algemeen is het voor een spier handig om zo min mogelijk te verkorten of te verlengen, omdat daarmee de hoeveelheid arbeid wordt beperkt. Je kiest dus voor een wat ongunstige hefboom en een dikke spier om bewegingen te maken als je het energieverbruik wilt minimaliseren.
Verder zijn pezen erg belangrijk bij bewegingen, wat nog niet zo algemeen bekend is. Door het rekken en weer ontspannen van pezen waarbij de spier slechts de boel stabiliseert met wat extra kracht kun je bewegingsenergie opvangen en weer hergebruiken, zonder dat de spier arbeid hoeft te leveren. De pees is weliswaar steviger dan de spier, maar het oppervlak van de pees is veel kleiner, waardoor de pees rekt in plaats van de spier en nagenoeg al de opgevangen energie als een veer weer vrijgeeft op een later moment. In de hand is dat misschien minder belangrijk, maar in de evolutionaire geschiedenis is de hand toch een voorvoet.
Verder is het natuurlijk ook handig om het gewicht van de spieren, toch het leeuwendeel van het lichaamsgewicht zo dicht mogelijk bij het massamiddelpunt te hebben, zodat je makkelijker kunt roteren en je ledematen bewegen. Op zich is dus energiebesparing de belangrijkste reden om spieren zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van het lichaam te zetten.