Gekocht op de markt in Zuid-Korea: rozenbottel-achtige vruchtjes (niet eetbaar), wie weet wat dit is?

Laats op de markt gekocht uit nieuwgierigheid, geen idee wat het zijn.
Heb er eentje doorgesneden en voorzichtig, met het puntje van mn tong, geproefd en ze bleken heel erg bitter. Gelijk daarna mijn mond gespoeld (want je weet maar nooit) en het spoelwater was knaloranje en zelfs na meerdere malen spoelen nog gelig. Het zou me dan ook niks verbazen als deze vruchten gebruikt worden voor de kleurstof.
Ik heb dat dan ook uitgeprobeerd: sap van een vruchtje opgelost in water en getest op een witte zakdoek, die werd prachtig goudgeel en bleef dit ook na een keer wassen (bij de tweede keer was het er wel grotendeels uit).

Iemand enig idee wat dit voor n vruchten zijn, en of ze inderdaad als verfstof gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (3)

Het lijkt een beetje op de buitenkant van een Kaapse bes maar die is niet bitter maar zoet en wel eetbaar. Jammer dat de foto wat onduidelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is er onduidelijk aan de foto?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het zijn geen kaapse besjes, die ken ik wel. Bovendien zijn dat ronde bestjes in een lampionvormig omhulseltje, wat je op de foto ziet zijn de vruchten zelf.
Toch bedankt voor je antwoord.
goij bes ,deze is wel eetbaar en schijnt gezond te zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem aan dat je goji bes bedoelt. Nee, dat zijn het niet. Goji besjes zijn volgens mij gladde ovale besjes zonder van die 'sprietjes' aan het uiteinde. De smaak van goji besjes zou ik wel herkend hebben (al ken ik ze alleen in gedroogde vorm) .
Toch bedankt.
Het is :
Mara khee nok" bitter gourd.
Het wordt ook Balsam pear genoemd.
Gelukkig was uw balsam pear al oranje, het verse plantensap van de groene sopropo of paré (Momordica charantia) is namelijk giftig.

Toegevoegd na 28 minuten:
Net als bij komkommers worden alleen de onrijpe groene vruchten gegeten. Omdat het verse plantensap giftig is, moet de vrucht een aantal uur in zout water worden geweekt om de stoffen die de bittere smaak veroorzaken – momordicine - kwijt te raken. Dan worden de vruchten gekookt of gestoofd.

Het ziet er niet lekker uit en ik vond het ook niet lekker. Maar het is heel gezond zei men. Gegeten in China, het werd ook nog gegeten met slurpende bijgeluiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een foto van een maaltijd van bitter groud, maar viel een beetje te groot uit. Zal kijken of ik het aantal pixals kan verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik lees op de eerste link is het sap juist giftig als ze oranje zijn...maar goed, ik als natuurmens weet wel dat bitterheid vaak een slecht teken is en heb dus uitgebreid mn mond gespoeld en niks ingeslikt... bovendien: helaas, dit is het niet. Deze bitter gourd heeft inderdaad qua vorm wel wat weg van mijn 'bottels' (want volgens mij kun je ze zo wel noemen), maar ik ben er van overtuigd dat het geen komkommerachtige is.
Toch heel erg bedankt, heb weer wat nieuws geleerd want deze bitter gourd kende ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Turdus, ik heb het aan een paar Thaise mensen gevraagd. Zij noemen het unaniem มะระขี้นก : Mara Khee nok. Hoe meer oranje hoe giftiger. Maaar het sap van de jonge groene die hoofdzakelijk gegeten wordt is al giftig.
Ik wees hen erop dat de foto niet helemaal hetzelfde was. Antwoord: het ligt nog aan de manier waarop ze gedroogd worden en de tijd van plukken en uit welk aziatisch land.
Jullie aardappelen of boontjes zijn ook niet allemaaal hetzelfde.
Daar kon ik het mee doen. http://www.alkawthar.or.th/main/content.php?page=sub&category=6&id=13
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze moesten ook een beetje beleefd grinniken om de websites waar van komkommerachtige gesproken wordt. Is dat omdat er bultjes opzitten ? Ik heb ook maar beleefd terug gegrinnikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Mara Khee Nok is absoluut een komkommerachtige. Ik heb tuinierervaring met verschillende komkommers,courgettes, augurken, kalebassen en pompoenen en daar hoort deze voor mij toch wel tussen, zowel aan de vruchten als aan de plant zie je dat dit familie is. Ik zou je graag gelijk willen geven, zeker nu je ook nog de moeite hebt genomen om het aan vrienden te vragen. Maar nee, ik kan hier echt geen komkommerachtige in zien. Bovendien worden ze hier op de markt enkel oranje verkocht, dat zou toch een beetje vreemd zijn als ze alleen groen eetbaar zijn. Helaas zal ik de vraag zo moeten sluiten, weet niet of je dit dan nog kan lezen (ik hoop het maar, anders zit ik tegen lucht te tikken ;-) ).
Ik heb vandaag op koreaanse les gevraagd of ze het daar wisten (had ik natuurlijk al veel eerder moeten doen), maar ik was vergeten ze mee te nemen en uit een tekening plus beschrijving konden ze het niet opmaken. Dinsdag heb ik weer les en dan neem ik ze mee, hopelijk dan een antwoord. Wanneer ik het weet zal ik je laten weten of je toch gelijk hebt of niet.