Wat bepaalt wanneer vogels druiven lekker gaan vinden?

Tot nu toe begonnen de vogels al van mijn druiven te eten als ze (de druiven) nog maar nauwelijks rijp waren. Zodra de eerste druiven aan een trosje de eerste tekenen van half-rijpheid vertoonden, begonnen de vogels al te eten.

Dit jaar waren de druiven al lang rijp voordat de vogels interesse begonnen te tonen. Ik had zelf al vele trossen geoogst voordat de vogels begonnen te eten.

Wat is het verschil tussen dit jaar en alle vorige jaren? Waarom kregen de vogels dit jaar pas belangstelling nadat alle druiven al volledig rijp waren, terwijl ze alle vorige jaren de halfrijpe druiven al opaten?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
6.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons ook al. Eerst geen vogels te zien en vorige week hebben de spreeuwen met meer dan 10 tegelijk alle druiven opgegeten.
bamibal
10 jaar geleden
Hier inderdaad ook. Ik was er niet vanuit gegaan dat ik zelf de druiven zou kunnen oogsten, maar de vogels hebben ze gewoon genegeerd. Riante oogst, dus!

Antwoorden (2)

Dit is een goed bessenjaar, dus mogelijk was er meer eten beschikbaar dit jaar dan andere jaren. Wellicht is er een fanatiek vogelvoerder in je omgeving komen wonen, dat kan ook nog. Ze kunnen het zich dan permitteren kieskeuriger te zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden
De vogels, vooral de merels, zijn er ieder jaar in andere aantallen, dat zou een ( mede)oorzaak kunnen zijn.
Bij minder vogels en het zelfde voedselaanbod, is er meer te verdelen.
Normaal gesproken beginnen de merels al aan de druiven als de eerste een kleurtje gaan krijgen, echter dit jaar, ook hier in Zeeland, kwamen ze pas toen er al hele trossen rijp waren.
In tijd gezien 2 tot 3 weken later
Dit jaar liep de natuur twee tot drie weken achter, tot in de herfst aan toe, maar de druiven waren normaal op tijd.
Mogelijk heeft het hier mee te maken en was er nu nog voldoende lekker voedsel, toen de eerste druiven begonnen te kleuren, pas toen dat op was, kwamen de druiven weer in zicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is trouwens zeer uitzonderlijk, dat een achterstand in de ontwikkeling van de natuur, niet gedurende de zomer wordt ingelopen!