Hoe kunnen planten en sommige dieren zoals kwallen leven zonder hart en organen?

Ik zou graag gedetaileerde informatie en antwoorden willen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bijv. waarom mensen organen nodig hebben en planten niet, enz.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Reddie
10 jaar geleden
Zo ingewikkeld is dat niet.
Denk maar aan planten, algen, bacterien. Die kunnen dat ook.
Summo
10 jaar geleden
Kun je eens toelichten waarom gedetailleerd zo belangrijk is, je hebt toch gewoon een vraag? Wat gaat er fout als iemand er in 2 zinnen een goed antwoord op kan geven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat mij om hoe bijv. een boom kan leven terwijl er van binnen alleen maar hout en sappen zitten, en dus geen organen.. En met gedetaileerd bedoel ik dan de diepere verschillen, dus de werking van het "binnenin" en die verschillen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke :P

Het beste antwoord

Qua bouw zijn het gelatineuze, dubbelwandige zakken die een holte omsluiten. Aan de onderkant van het zakkige lijf zit een opening die tegelijkertijd mond en anus is - ook al zoiets. Kwallen hebben bovendien nauwelijks organen, ze hebben geen hart, geen bloedvaten en geen hersenen en ook geen botten, schelp of hoornpantser. Er zitten geen ogen in en geen oren aan en met hun rudimentaire spieren en zenuwen kunnen ze maar weinig doen. Een kwal, die als een uitgeklapte paraplu loom in het water zweeft, kan zijn lijf een beetje samentrekken en ontspannen en zo wat bewegen, maar tegen een beetje stroming komt-ie al niet op. Het dier is daarmee feitelijk plankton, weliswaar soms heel groot, maar toch niet meer dan passief in het water zwevend plankton.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok en nu graag zo'n soort beschrijving van een plant en boom...