Waarom reageren eenden (en andere vogels) zo panisch op een laserlampje?

Ik heb gister met een laser lampje over het meer hier geschenen om te kijken hoe ver die kwam. Heel ver was het antwoord. Maar tot mijn grote verbazing ging elke eend gelijk in een paniek mode en met veel gekwetter vlogen ze allemaal op.

Wat is er zo eng aan een laserlampje?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het was s' avonds laat, slapen die eenden dan niet (met hun ogen dicht)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n ding moet je buiten ook niet gebruiken. Arme beesten.

Het beste antwoord

stel je voor, jij ligt in het donker lekker in het water, en van het ene op het andere moment staat daar zon eikel met een zeer fel licht over je heen te schijnen. Tijd om te bedenken dat het licht is heb je trouwens niet, het kan even goed je grootste vijand zijn dus je bent weg voor je zeker weet wat het is. moraal van dit verhaal: hou toch eens op te spelen met die kutlampjes. 'tis nergens goed voor, terwijl een hoop dieren en ook mensen er flink van kunnen schrikken.

Toegevoegd na 2 minuten:
bijna alle vogels slapen niet compleet, een deel van hun hersenen gaat in de slaapstand, het andere deel blijft wakker, ivm gevaar. Ze kunnen hun ogen niet sluiten, maar hebben een soort vlies wat over hun lens valt, net als bij vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou kunnen, dat ze verblind werden, en dat is voor dieren in het wild natuurlijk levensbedreigend.
(Ik baseer dit op alle publicaties over verblinde piloten, die vlak voor de landing met een lazer beschenen werden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een laserlampje verblind de eend en kan hij niks meer zien
waardoor hij in panniek raakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zullen wel erg schrikken van zo'n lampje of dat het ze i.d.d. verblind.

Dieren slapen niet diep zoals wij mensen. Een dier heeft nog altijd zijn dierlijk instinct en is altijd op zijn hoede. Een dier moet altijd zo wakker zijn voor het geval dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me er iets bij voorstellen ,jemig ik ben geen eend hahha maar op mij is ook eens zo'n lampje geschenen op een terras op corfu.(griekenland) Ik dacht dat ik gek werd mijn ogen konden het niet aan. Bleek dat de buurjongen van ons appartenment me zat te pesten hhaa.achteraf wel humor. Maar op dat moment weet je even niet wat je overkomt. Laat de eendjes maar met rust .kwek kwek