Wat is het verschil tussen een tamme en een wilde gans (qua uiterlijk)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Antwoorden (2)

Tamme ganzen zijn door de bank genomen wit van kleur.
Wilde ganzen hebben ieder hun eigen aftekening, al naar gelang de soort.
In z'n algemeenheid valt daar verder niet veel over te zeggen, want je hebt zoveel soorten: kolganzen, grauwe ganzen, brandganzen, canadese ganzen, nijlganzen enzovoort.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hola, de nijlgans hoort daar niet tussen, dat is eigenlijk een eend.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat wist ik niet Rene, leuk om te weten!
Boerenganzen zijn wat dikker en plomper dan grauwe ganzen en er komen veel meer kleurslagen voor. In principe is de boerengans wit, maar sinds de grauwe gans ook weer massaal in Nederland broedt zijn er erg veel kruisingen die je kunt herkennen aan de witte vlekken. Deze kruisingen worden soepganzen genoemd. Hetzelfde zie je eigenlijk bij de wilde eend, de eenden in stadsparken hebben vaak witte vlekken en onregelmatigheden in de tekening. De echte wilde eenden zijn schuw en hebben een uniform symmetrisch uiterlijk.
Om al de wilde soorten ganzen uit elkaar te houden, is het het beste de ANWB vogelgids te raadplegen. Er zijn nogal wat soorten en ondersoorten met subtiele verschillen. Van de grauwe gans is er bijvoorbeeld een variant met een oranje snavel en een variant met een roze snavel. De rietgans wordt onderverdeeld in de toendrarietgans en de taigarietgans. In de praktijk zie je hier s winters heel veel kolganzen, veel grauwe ganzen en komen de rietganzen maar mondjesmaat voor. De ander soorten hebben een sterk afwijkende tekening van deze min of meer gelijkende grijsbruine ganzen (brandganzen zie je ook veel en langs de kust en IJsselmeer soms rotganzen), ook Amerikaanse soorten als de canadese gans en de sneeuwgans worden hier wel vaak gezien, maar in kleinere aantallen.