Dikke opgezette vacht is één van de zichtbare verschijnselen en transpiratie:

http://www.paardenartsendezoom.nl/nieuws-lezing
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cushing bij paarden veroorzaakt over het algemeen onder andere meerdere van de volgende verschijnselen bij paarden:

- Lang, dik, krullend haar
- Verhaart niet of slecht in het voorjaar
- Veel drinken en plassen
- Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
- Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug
- Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
- Vetbultjes boven de ogen
- Hoefabcessen
- Hoefbevangenheid
- Tandproblemen
- Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
- Hardnekkige infecties
- Diarree
- Gewrichtproblemen, Osteoporose
- Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
- Zweten zonder oorzaak
- Last van parasieten
- Schuren
- Zweren in de mond
- Insuline resistentie
- Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
- Verminderd immuunsysteem
- Verdikte klieren bij de kaak
- Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.

De meeste paarden met Cushing hebben niet al deze verschijnselen, maar een aantal er van.

De diagnose voor het syndroom van Cushing moet door de veearts worden gedaan, o.a. door middel van een hormoontest, omdat er ook andere ziektes zijn met vergelijkbare symptomen. Wanneer je paard dus één of meerdere symptomen vertoont, laat dan áltijd een veearts hem onderzoeken. Overigens kan men nooit met 100% zekerheid zeggen dat het om Cushing gaat, maar wel met grote zekerheid (de spreekwoordelijke 99%)