Tweelingdracht bij zebra's is erg onwaarschijnlijk. Bij paarden is het bijvoorbeeld bekend dat tweelingdracht vrij zeldzaam is en dit veelal dusdanige complicaties op kan leveren waardoor de dieren sterven. Dit kan vaak voorkomen worden door menselijk ingrijpen. Op de savanne zal mensenlijk ingrijpen bij tweelingdracht van zebra's praktisch gezien onmogelijk zijn. Derhalve is tweelingdracht bij zebra's dan ook onwaarschijnlijk. In dierentuinen is het een iets andere zaak, maar veel zal er niet veranderen.

De strepen van een zebra zijn als een vingerafdruk, bepaald door een combinatie van genetische en externe factoren. Dit zorgt er voor dat zelfs al zijn er genetisch identieke zebra's dan nog zullen deze verschillen in hun strepen patroon.
10 jaar geleden
Wanneer tweelingzebra's dezelfde tekening zouden hebben, dan zou dat betekenen dat het een een-eiige (identieke) tweeling zou zijn. Omdat de zebra nauw verwant is aan het paard ga ik er vanuit dat, net bij als paarden, tweelingen maar heel zelden voorkomen bij zebra's. Bovendien zijn bij paarden tweelingen altijd twee-eiig, dit zal bij zebra's zeer waarschijnlijk ook het geval zijn.

Deze vraag is overigens al meerdere keren gesteld op met goeievraag vergelijkbare websites, daar wordt vaak als antwoord gegeven dat de strepen van zebra's niet enkel genetisch is maar ook door omgevingsfactoren, zoals dat bij menselijkevingerafdrukken het geval is. Ik kan zelf geen betrouwbare bron vinden die dit bevestigt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Patronen zoals de strepen van een zebra ontstaan NIET door een combinatie van omgevingsfactoren en genen. Het is een emergente eigenschap. Dit soort patronen worden Turing Patterns genoemd en ontstaan tijdens een vroege ontwikkelingsfase. De timing van het ontstaan van het patroon is afhankelijk van de activiteit van genen, evenals de hoeveelheden en grove positie van de betrokken cellen. Het patroon ontstaat door interactie van cellen door middel van uitwisseling van groei en remmingsfactoren. Noch de genen, noch de omgevingsfactoren hebben er invloed op, maar wel de grootte en vorm van het oppervlak (fijne strepen bij de poten en dergelijke).

Toegevoegd na 13 minuten:
Omdat deze reacties soms worden beheerineairesd door niet lineaire vergelijkingen ontstaan is het uiteindelijke patroon niet voorspelbaar of berekenbaar, heel kleine positieverschillen kunnen enorme effecten hebben. De uitkomst van dat soort mathematische chaosprocessen is door die niet lineariteit maar heel beperkt voorspelbaar. De uiteindelijke patronen zijn daardoor allemaal verschillend en daardoor is de kans op identieke patronen op sommige gedeeltes nihil, al zijn de dieren identieke tweelingen. De staart van een luipaard kan weer identieke streping krijgen, doordat het diffusieproces daar min of meer 1 dimensionaal is.