waar zijn de botten van de kale adelaar van gemaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Titanium, denk ik.
WimNobel
10 jaar geleden
"Kale adelaar" is geen Nederlandse vogelnaam. De "Bald eagle" heet in het Nederlands "Amerikaanse zeearend".

Antwoorden (2)

Net als bij alle andere vogels zijn de botten gevormd uit calcium en callogeen. Net zoals bij zoogdieren. Het grote verschil is dat deze botten bij vogels hol zijn, waardoor ze lichter en meer flexibel zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hydroxyapatiet en collageen wat het niet levende deel betreft, in bepaalde zones zitten ook nog levende cellen die door afbraak van botmateriaal (osteoclasten) of door stimuleren van kristallisatie (osteoblasten) de botten van vorm kunnen laten veranderen en groeien.
De botten zijn hol met wat dunne buisjes die door de holtes lopen. In de kop van het bot zit nog wel wat beenmerg, dat net zoals bij ons zorgt voor de productie van bloedcellen.