Waarom zijn de zenuwverbindingen tussen hersens en lichaam gekruist en is dat bij dieren ook altijd zo?

B.v. het signaal van je rechteroog wordt verwerkt door je linkerhersenhelft.

Met waarom bedoel ik met welk nut. Sorry voor de slechte formulering.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

De zoektocht naar de oorzaak van het gekruiste verloop van onze zenuwen houdt wetenschappers al lang bezig en tot nu toe is er niet echt een eenduidig antwoord gevonden, zegt neurochirurg Dirk De Ridder van de Universiteit Antwerpen.
'De meest aannemelijke hypothese is dat zenuwbanen gekruist zijn gaan verlopen nadat ogen met lenzen zijn ontstaan'. 'In het beeld dat door een lens het oog binnenkomt, zijn links en rechts omgewisseld, evenals boven en onder. De hersenen moeten daaruit een correcte weergave van de werkelijkheid construeren.' Dat kan op verschillende manieren. 'De meest eenvoudige manier is het beeld naar de tegenovergestelde hersenhelft te sturen zodat het beeld in de hersenen terug met de werkelijkheid overeenstemt. Als de zenuwen niet gekruist zouden lopen, zou het meer moeite kosten om een juist beeld te construeren, en de natuur probeert altijd met zo weinig mogelijk energie, zoveel mogelijk resultaat te behalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tijdens de evolutie en de daarbij horende aanpassingen of verdwijnen, zijn waarschijnlijk de gekruisde zenuwbanen als het meest sucsesvolste gebleken. Immers alles wat tijdens de evolutie niet goed functioneerde is verdwenen of aangepast. De kans dat de zenuwverbindingen wel of niet gekruist lopen lijkt daarom even groot. Mischien is het aanvankelijk wel anders geweest, maar is het door een natuurfoutje of mutatie veranderd. Indien deze nieuwe oplossing beter is dan de oude, zal de nieuwe uiteindelijk gaan overheersen, althans, dat is evolutie. Spontane mutatie's hebben waarschijnlijk een grote invloed gehad tijdens de evolutie. Hier zijn nog steeds voorbeelden van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een aanvulling: DE evolutie kent geen onderscheid tussen mens en dier. Of het dus bij alle dieren ook voorkomt weet ik niet.