Hoe werkt kaliumcyanide bij inname?

Onlangs heeft een vriendin van mij zelfmoord gepleegd door het innemen van kaliumcyanide. Nu heb ik enig onderzoek gedaan naar het innemen van deze stof het zuurstof uit je lichaamscellen haalt. De cellen sterven namelijk af indien KCN ingenomen wordt. Het zorgt ervoor dat het zuurstoftransport in het lichaam volledig verstoord wordt waardoor je in een coma geraakt. Juist doordat het zo snel werkt en zo efficiënt de zuurstoftransport stopzet sterven lichaamscellen zoals de hersenen af en volgt een coma met de dood tot gevolg.

Nu weet ik vrij weinig van natuurkunde af en blijf ik toch achter met een aantal vragen. Zou ze veel hebben geleden? Ik las dat het de zuurstof uit de cellen ontrekt, maar betekent dit dat ze is gestikt? Of werd ze heel slap en in ze gewoon slaperig geworden, uiteindelijk in coma beland en gestorven? Het neemt niet weg dat ze er niet meer is, maar op deze manier krijgen wij als haar vrienden wellicht een betere kijk op haar laatste paar minuten in dit leven. Ik ben echt op zoek naar de bekende feiten, dus het verhaal hoeft niet mooier gemaakt te worden dan dat het is.

Ook vraag ik me af hoe ze in godsnaam aan KCN is gekomen? Aangezien deze stof blijkbaar enorm moeilijk te verkrijgen is. Maar als het geheel pijnloos is geweest (wat ook absoluut is wat ze wilde als we haar brief mogen geloven), kan ik me voorstellen dat het haar alle moeite is waard geweest omdat ze er echt uit wilde stappen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
38K
Cryofiel
10 jaar geleden
Sterkte...! Misschien heb je hier iets aan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanide_poisoning
Reddie
10 jaar geleden
Uit de link van Cryofiel:
If cyanide is inhaled it causes a coma with seizures, apnea, and cardiac arrest, with death following in a matter of minutes.
Als je cyanide inademt veroorzakkt dat een coma met epileptische aanvallen, ademstilstand, waarna het intreden van de dood een kwestie van minuten is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heftig en schokkend verhaal! Al enig idee hoe uw vriendin aan de cyanide gekomen is aangezien dit illegaal is en dus zeer moeilijk te verkrijgen?

Het beste antwoord

De dood door cyanide is zeker niet pijnloos en vredig, integendeel zelfs, vergelijk het met een verkramping over je totale lichaam, het is wel een zekere dood ,door de akute vergiftiging,waarbij geen tegengift toegedient kan worden omdat het zo snel gaat. Je vriendin moet behoorlijk zeker van haar doodswens geweest zijn. Hoe ze aan de dodelijke dosis gekomen is zal uitgezocht moeten worden, dit gif is te gevaarlijk om zo maar op de markt te vetoeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Als die verkramping pas optreedt nadat je bewusteloos bent geraakt, merk je er zelf niets meer van. Dan is het hooguit voor eventuele omstanders een heel vervelend gezicht.

Andere antwoorden (1)

Mechanisme

De toxische werking van het cyanide-ion berust op een omkeerbare binding aan het driewaardig ijzerion van het cytochroomoxidase. Dit blokkeert de ademhalingsketen in de cel. Hierdoor vindt de oxydatieve fosforylering niet meer plaats en wordt pyruvaat via de anaërobe stofwisseling omgezet in lactaat. Het hieruit resulterend tekort aan ATP verstoort de energiehuishouding in de cel. Hierbij ontstaat een lactaatacidose. De vergiftigingssymptomen zijn een direct gevolg van deze verstoorde energiehuishouding.

Kinetiek

Absorptie
HCN wordt gemakkelijk in grote hoeveelheden opgenomen na inademing, dermale of orale blootstelling. Dit geldt ook voor de zouten NaCN en KCN mits de zoutdeeltjes of druppels van de zoutoplossingen inhaleerbaar zijn, of bevochtigd bij blootstelling op de huid. Er is quasi volledige opname bij orale blootstelling.

Distributie
Over de distributie van lage cyanide blootstellingsconcentraties is geen informatie beschikbaar. Bij hogere (bijna) letale blootstellingsconcentraties vindt men cyanide in de lever, de longen, de nieren, de hersenen en het bloed.

Metabolisatie
Circa 80% van het cyanide wordt in het lichaam omgezet tot het thiocyanaation (SCN-) door middel van rhodanase, een thiosulfaat-cyanide-zwaveltransferase-enzym dat in de mitochondria van skeletspieren, lever en nieren voorkomt. De beperkende factor van deze transsulfurisatie is de (te geringe) aanwezige hoeveelheid sulfaan-sulfur verbindingen in het lichaam (zoals thiosulfaat).

Excretie
Cyanide verlaat het lichaam bij hoge blootstellingsconcentraties voornamelijk als thiocyanaat via de urine. De uitademing van HCN is een minder belangrijke route.
Het relatieve belang van de diverse omzettings- en uitscheidingsroutes voor lage blootstellingsconcentraties is onbekend.

Effecten

Irritatie en sensibilisatie
HCN en oplossingen van de zouten NaCN en KCN zijn irriterend voor de huid. Ik heb geen gegevens gevonden over oogirriterende of sensibiliserende eigenschappen van de cyaniden. Dierproeven wijzen op irritatie van de ademhalingswegen na inhalatie van HCN.

Toxiciteit na acute blootstelling
Cyanidevergiftigingen uit de klassen 1 en 2 behoren tot de snelst werkende vergiften. Na inhalatie kunnen symptomen al binnen enkele minuten tot een half uur optreden. Zijn echter een uur na de blootstelling nog geen of klinisch weinig ernstige symptomen opgetreden, dan zijn doorgaans geen levensbedreigende problemen meer te verwachten.
Blootstelling aan (bijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu antwoord op de vraag of ze ook geleden heeft en hoe ze er aan gekomen is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe NIETS geleden.
Hoe ze er aan gekomen is kan ik niet weten. Iemand die bijv. toegang heeft tot gelijk welk chemisch labo komt er makkelijk aan. Het is een product dat standaard kan gebruikt worden in labo's. Uiteraard wordt KCN normaliter achter slot bewaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is ze simpelweg flauwgevallen, en in haar slaap gestikt? Dus ze heeft niet al te veel geleden? Je hoort ook wel eens verhalen van mensen die bepaalde stoffen inslikken en vervolgens helemaal liggen te creperen van de pijn. Hoe ze er aan is gekomen vind ik eigenlijk ook niet zo belangrijk. Ik vroeg me voornamelijk af hoe het lichaam stap voor stap reageert op het innemen van dit spul. En of mijn vriendin er dus onder geledeb heeft of eigenlijk soorr van in slaap is gevallen en in haar slaap is gestorven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle levensfuncties vallen in zeer korte tijd uit (< 1 minuut). Het is dus niet echt stikken in de strikte zin van het woord.