Kunnen herbivoren vlees eten alleen doen ze het niet of kunnen ze het ook echt niet?

Als ik een gorilla zie die alleen blaadjes eet dan denk ik wel eens die zou best een stukje vlees lusten en kunnen verwerken. Maar is dat ook zo of is hij een echte herbivoor.
Voor een koe lijkt het op het eerste gezicht niet zo'n vleeseter, maar kan deze het ook echt niet weg krijgen?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Nee, een herbivoor heeft vier magen om de planten goed te kunnen verteren ( de plantengaan dus door vier procedés heen ) en een heel lang darmstelsel en kiezen om te herkauwen. Carnivoren hebben knipkiezen, kunnen helemaal niet kauwen en slikken afgescheurde stukken vlees zo in. Ze hebben een kort darmstelsel.
Er is wel geprobeerd koeien ( bijv in pellets) vlees te laten eten. Gevolg was onder andere eindeloze diarree ( ze kunnen dat voedsel domweg niet verwerken) en wat veel erger was, prionenziekten, zoals de gekke koeienziekten.
Kortom, vleeseters willen geen planten eten want ze kunnen het niet verteren en omgekeerd wil een plantenmeter absoluut geen vlees eten, kunnen het immers niet verteren.
Er zijn ook veel diersoorten, zoals de mens, die alles eten, de herbivoor. Wij hebben dan ook een paar snijtanden en ook kiezen om voedsel te vermalen, dus een soort combi-gebit; onze ene maag kan sommige planten trouwens ook niet rauw verteren, vandaar dat bepaalde soorten planten of plantendelen ( aardappelen eet je niet rauw!) gekookt moet worden ( droge bruine bonen, gras lukt helemaal niet enzovoort). Elke diersoort heeft dus een specifiek menu, al hebben mensen geleerd echt alles te eten. Trouwens, sommige apensoorten eten ook vlees, hoewel ze meestal herbivoor zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
De herbivoor met de vier magen is de koe. Andere herbivoren zoals schapen hebben weer een ander systeem. En gorilla's eten meestal planten maar soms ook een stuk vlees, te weten een andere aap. Doen chimpansees trouwens ook, ze jagen soms, dat is ook gefilmd..