Wat is de ideale watersuiker-gist verhouding?

Met een project op school moeten we de ideale omstandigheden hebben om gist te laten groeien. Echter weten we niet wat de ideale verhouding is voor gist en suiker bijelkaar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

De ideale verhouding bestaat niet echt. Dat geldt alleen voor simpele scheikundige reacties. Als je keukenzout wilt maken door soda en zoutzuur te mengen, wil je dat er geen soda of zoutzuur overblijft. Dan heb je dus een bepaalde verhouding nodig.
Voor levende wezens is dat niet zo simpel. Er leven mensen in de poolstreken en in de tropen, in natte en in droge gebieden, op de vlakte en in de bergen.
Gist heeft suiker nodig voor de energie, en pakt het waar het het kan pakken. Verder heeft gist ook Fosfor, Zwavel en Stikstof nodig voor de opbouw van cellen.
Fosfor voor het celmembraan, voor DNA, en voor energie opslag in ATP.
Stikstof en Zwavel voor het opbouwen van eiwitten.
Reddie
10 jaar geleden
Om de gist te starten voor een brood neem ik een pakje droge gist voeg daar 1 koffielepel aan toe en( het belangrijkste) water +- 35 graden tot dat je een dik papje hebt. Dan er een handdoek over leggen om de warmte vast te houden. Na 5 minuten ga je zien dat de gist goed aan het werken is. Maar vergeet niet het water te verwarmen
Robby BB