Zijn er nog meer dieren, behalve het zeepaardje, waarbij het mannetje de zorg draagt voor het broedsel?

Is het zeepaardje de enige diersoort waarbij het mannetje de verantwoording heeft voor het broedsel?
Pinguins delen de verantwoordelijkheid, en nog meer vogelsoorten naar ik meen te weten, maar de man als eerstverantwoordelijke?
Ik weet er maar één: het zeepaardje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
13.1K

Het beste antwoord

Ja, zeenaalden en zeedraken.

"Voortplanting
De voortplanting van zeepaardjes is opmerkelijk; het mannetje ontwikkelt namelijk de eitjes in een soort buidel op de buik. Voor de paring wordt een uitgebreide paringsdans gemaakt waarbij ook de kleuren vaak veranderen. Het vrouwtje brengt tijdens de paring, waarbij de staarten van een koppel verstrengeld zijn, de eicellen in de buidel, waarna het mannetje ze bevrucht met zijn zaad. Het mannetje raakt als het ware zwanger van het vrouwtje, en beschermt de embryo's in de buik tot deze zelfstandig kunnen leven waarna ze uit de buidel komen en een eigen leven leiden. Dit in tegenstelling tot de meeste vissoorten die de eitjes juist aan hun lot over laten. Er zijn wel meer diersoorten waarbij de man de jongen verzorgt, maar bij een zeepaardje vindt zelfs de bevruchting in het mannetje plaats, wat uitzonderlijk is. Nadat de jonge zeepaardjes de vader verlaten, kan hij direct weer zwanger worden. Behalve broedzorg kent het zeepaardje ook nog een andere bijzonderheid; veel soorten zijn monogaam, en blijven het hele leven bij elkaar. Ook is het een sociaal dier dat liefst in groepen leeft, en erg zachtaardig van aard is.

Aangezien het mannetje belast is met het uitbroeden van de jongen, kan het wijfje direct weer beginnen met het produceren van nieuwe eitjes. Het omgekeerde rollenpatroon leidt er ook toe dat bij deze dieren de wijfjes met elkaar wedijveren om de gunst van de mannetjes. Bij de meeste dieren vechten de mannetjes juist om de vrouwtjes, zeker bij vissen. Overigens kennen ook verwante groepen als de zeenaalden en zeedraken een mannelijke zwangerschap."

Toegevoegd na 5 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeenaald

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_rafelvis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Menno,
in NRC 13/14 februari 2010 schrijft Frans van der Helm dat men onlangs heeft ontdekt dat 'een voorbeeldige vader in de dierenwereld van zijn voetstuk is gevallen'. De trompetterzeenaald blijkt veel eitjes die hem zijn toevertrouwd uit te zuigen.
Dit lijkt niet echt zorg dragen voor het eigen broedsel, maar heeft toch ook wel weer een belangrijke functie: 'door hun eigen conditie te verbeteren of te bestendigen, investeren ze in feite in hun toekomstige jongen' (die overblijven).
Bijzondere wereld leven we in, he?

Andere antwoorden (4)

het stekelbaarsje.
het vrouwtje legt alleen de eieren.
het mannetje bevrucht ze, en zorgt voor het broedsel.
Rieneke1
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat een mietje...
Rieneke1
14 jaar geleden
is zeg toch ook niet dat ik het er mee eens ben?
het moest verboden worden ;))
De rivierdonderpad, een vis die beschermd is trouwens.
Het vrouwtje legt de eitjes, het mannetje bevrucht ze, en bewaakt de eitjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het struisvogel mannetje (of was het nou een emoe?) ook de zorg op de eieren uitbroeden op zich neemt. Terwijl mevrouw alweer opzoek is naar een andere vent.