hoe oud is het water in de zee of oceaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeilijk te zeggen denk ik? Het verdampt en dan gaat het regenen. Als het écht om de leeftijd van de atoom gaat is het 4,6 miljard jaar. er komt immers geen water meer bij en het verdwijnt de ruimte (bijna) niet in.

Antwoorden (1)

Het meeste water is op aarde gekomen tijdens en vlak na de vorming van de aarde. Dat water kwam van vele meteorieten (vaak beschreven als "vuile sneeuwballen" omdat er ook veel rotsen en stof in zat) die insloegen op de zich vormende aarde.

Maar dat water bevond zich al in die meteorieten voordat de aarde werd gevormd. Dit water is dus minimaal vijf miljard jaar oud.

Op aarde wordt echter ook water geproduceerd. Water dat er eerst niet was. Jouw lichaam produceert bijvoorbeeld water, bij de verbranding van je voedsel. Neem glucose als voorbeeld. Jouw spieren en jouw hersencellen verbranden glucose om energie op te wekken. Daarbij wordt één molecuul glucose verbrand met behulp van zes moleculen zuurstof verbrand tot zes moleculen kooldioxide en zes moleculen water.

Dat water is echt nieuw water dat voorheen niet bestond. Wij plassen of zweten dat uit, waarna het onderdeel gaat uitmaken van de natuurlijke waterkringloop. Jouw lichaam bevat dus water dat minder dan een seconde oud is.

Hoe de verhouding tussen "oud" en "nieuw" water in de oceanen ligt, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat het "oude" water in de meerderheid is.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik me dan weer afvraag, is: waren die vuile sneeuwballen al zout toen ze hier arriveerden, of, zijn dat de aardse invloeden, die daar voor hebben gezorgd.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat je nu aanroert ;-) is de definitie van 'ouderdom'. Is water dat een paar decennia "onder" is geweest en nu net naar boven komt, 'nieuw' water? Of is het 'oud' water dat pas onlangs naar boven is gekomen? Het is maar net hoe je het wilt noemen.