Wat is dit voor insect : springende/ vliegende mier, bij, vlieg ?

Vanmorgen 4 stuks soort insect in huis gevonden op het raam.
Leek eerst op een vlieg maar was geen goede vlieger.
Toen dacht ik een vliegende mier er in te herkennen maar heeft gespierde achter kuiten waar ze goed mee kunnen springen.
Grondbijtje neeee! Die sprongen toch niet?

Toegevoegd na 2 uur:
Het maakt flinke sprongen het is geen stuifmeel maar echt gekartelde vergrote springpoten.

Toegevoegd na 1 dag:
Eerste foto de achterpoten
Geen gekrulde antennen

Toegevoegd na 1 dag:
Eerste foto de achterpoten
Geen gekrulde antennen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (2)

Dit is een bij die honing verzameld heeft. Zit aan de poten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Honing wordt opgegeten an zit in de maag.
Stuifmeel kan aan de achterpoten zitten.
-
Het gedrag en de foto doen denken aan een soort sluipwesp. Ik kan niet genoeg details zien om een soort te noemen.

Mocht je hier je antwoord niet krijgen, kan je je aanmelden bij het forum van www.waarneming.nl. Daar zitten veel mensen met insectenkennis.