Waarom zijn er zoveel wespen eind september?

Normaal is augustus de wespenmaand maar nu, 22 september, was er echt een wespenplaag vandaag op het sportterrein van mijn zoon. Ze waren heel agressief en bleven gewoon zitten rond je mond en zaten meteen op je appel en ook de spelers werden belaagd (vooral de keepers die meer stilstonden, nee geen voetbal).

Waarom is het nu zo erg? Is er een reden voor bekend vanwege de warme zomer (zou ik eerder onlogisch vinden).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Het beste antwoord

Een wespenvolk begint met alleen de koningin.
Die maakt de eerste aanzet voor een nest en zorgt voor de eerste wespen.
In de loop van de zomer, wordt het nest alsmaar groter.
de wespen zijn dan alleen maar geïnteresseerd in insecten.
Pas aan het eind van de zomer komen ze op zoete stoffen af en worden lastiger.
Normaal is dat al in augustus, maar dit jaar is alles later.
Nog steeds loopt de natuur twee weken achter, voor sommige planten en dieren nog meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wespen komen af op fruit wat nu rijp is voor de oogst, denk aan druiven bv...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doordat de zomer dit jaar lang op zich liet wachten, is alles nu wat later.
jc54
10 jaar geleden
S zomers zijn de wespen er ook maar dan zie je ze minder. Eigenlijk zijn het roofdieren die insecten vangen , rupsen eten en zelfs kadavers eten van een dooie muis etc. Ook zoeken ze zoete dingen inde natuur zoals nectar van bloemen en honingdauw dat door luizen wordt afgescheiden. Aan het einde van de zomer worden de natuurlijke voedselbronnen minder. Omdat de wespen dan naar andere bronnen van zoetigheid en voedsel gaan zoeken, komen ze in de buurt van mensen terecht waar vaak wat te eten is te vinden. Ook komen ze meer in tuinen waar fruit rijp wordt zoals bramen, appels en peren. Ze zoeken graag je glas cola op. Maar als je buiten zit te eten en je laat een wesp zijn gang gaan, dan zie je dat hij eigenlijk van alles lust wat op je bord ligt, zoals een stukje vlees of vis. Kortom, vroeg in de zomer zijn ze er ook, alleen heb je er dan minder last van omdat ze genoeg te eten kunnen vinden en dus niet in de buurt van mensen gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ray, zoals wel een beetje duidelijk is uit mijn vraag ken in het fenomeen maar echt wat ik nu zie bij wespen heb ik ook in de eerste week van augustus wel eens gezien en verder de hele maand augustus maar nog nooit zo laat in september. Ik wil graag weten hoe dat komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp je nu beter. Het antwoord moet ik je schuldig blijven. Ik zou me echter kunnen voorstellen dat vanwege het late begin van de lente, de normale cyclus van de wespen achterloopt. Het is aannemelijk dat voor de voltooiing van de normale cyclus, die begint met een eenzame koningin die een heel folk moet stichten, een bepaalde tijd gemoeid is. Nu alles ongeveer een maand later is begonnen dit jaar, is het denkbaar dat sommige biologische ontwikkelingen later dan normaal ophouden. Ik zeg er onmiddellijk bij dat dit geen wetenschap maar een hypothese is.