Waarom gaat de staart tussen de benen bij een hond als hij bang is?

Hoe kan het dat een hond duidelijk laat zien dat hij bang als hij zijn staart tussen zijn benen doet terwijl hij daarmee toch duidelijk zwakte aantoond? Volgens de evolutie passen dieren zich aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Angstig gedrag bij honden kent velerlei oorzaken maar ook diverse verschijningsvormen. Bij een angstige hond denkt u wellicht in eerste instantie alleen of vooral aan een hond die zijn staart tussen de poten drukt, een lage houding aanneemt en/of probeert te vluchten. Veel angstige honden vertonen inderdaad dit soort gedrag; deze vormen komen voort uit zogenaamde passieve verdedigende reflexen. Dat wil zeggen dat de hond wanneer hij zich bedreigd voelt, probeert de bedreiging uit de weg te gaan door zich zo klein en onderdanig mogelijk te tonen en/of door te vluchten.

Maar: angst of onzekerheid bij honden kan zich ook uiten door het tegenovergestelde gedrag (actieve verdedigende reflexen). In dat geval toont de hond zich, wanneer hij zich bedreigd voelt, juist heel stoer. Hij gromt en/of blaft, de haren op zijn rug komen overeind, zijn staart staat hoog en de hond maakt zich zo groot mogelijk. U kunt dit vergelijken met sommige mensen, die zich heel stoer voordoen om hun eigen verlegenheid te "overschreeuwen". Bij honden is er bij dit gedrag vaak sprake van "geconditioneerde (=aangeleerde) dominantie". De hond toont zich dus heel dominant, terwijl hij eigenlijk heel onzeker of zelfs angstig is. Dit kan het gevolg zijn van een leerproces; de hond heeft dan meermalen ervaren dat de "bedreiger" afdruipt wanneer de hond zich dominant voordoet, dreigt aan te vallen of zelfs daadwerkelijk aanvalt. Vaak zien we bij een hond die geconditioneerd dominant gedrag vertoont, tegenstrijdige signalen. Bijvoorbeeld: zijn nekharen komen overeind (groot maken = dominant/actief verdedigend), maar zijn staart wijst naar beneden (klein maken = onderdanig/passief verdedigend).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Soms moet je, om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dieren werkt communicatie net iets anders dan bij mensen. Een hond die zijn staart tussen zijn benen heeft, geeft niet alleen aan dat hij bang is, hiermee laat hij zien dat hij zich daardoor onderdanig opstelt. Een andere hond zal hem dan niet aanvallen.

Als je als mens aangeeft dat je bang bent, ja dan kun je soms de klos zijn.