Is de kans op een meisje groter bij een lagere periode tussen inseminatie en bevruchting?

Zodra de genetische pakketjes van de man en de vrouw elkaar hebben gevonden is het geslacht van een te ontwikkelen kind bekend.

De man bepaalt door het bezit van X- en Y chromosomen het geslacht van een kind, maar klopt ook het volgende:

Zaadcellen die resulteren in een meisje zouden langer leven waardoor bevruchting die, na inseminatie, een paar dagen op zich laat wachten, resulteert in een meisje omdat alle zaadcellen met mannelijk genetisch materiaal inmiddels verdwenen zijn.

Klopt de stelling of is het onzin?

Anders gezegd: Heeft een zaadcel beide chromosomen of heeft een zaadcel slechts een X- ofwel een Y chromosoom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De premisse klopt niet helemaal omdat het geslacht wordt bepaald dooor geslachtshormonen in het embryo gedurende een kritieke periode (grote geslachtscellen=vrouw, klein man, mengsel intersex), het Y chromosoom zorgt daarvoor, maar indirect, wat betekent dat het ook wel fout gaat. In feite zijn er in alle biologische stappen af en toe foutjes.
Met tijdstip van bevruchten kun je inderdaad wat manipuleren, bij een late gmeenschap moeten de cellen zich haasten (Y chromosoom is lichter, 2% besparing op gewicht) en zijn er wat meer mannen, bij een vroege gemeenschap moeten zaadcellen zo lang mogelijk overleven en zijn er meer vrouwelijke embryos, gezien de kleine verschillen hoef je er alleen niet zo veel van te verwachten.
Een zaadcel heeft slechts 1 geslachtschromosoom, bij een eicel bevindt het andere chromosoom zich in het tweede poollichaampje. Spermacellen kunnen ook XX, XYen YY zijn als er ergens iets fout is gegaan. Datzelfde kan ook nog in de eicel het geval zijn. Klinefelter is bijvoorbeeld een afwijking die onder andere kan ontstaan als een eicel wordt bevrucht door een XY zaadcel.
Heel veel zaken kunnen fout gaan tijdens al de ingewikkelde fases van de meiose. volledig triploide embryo's komen bijvorbeeld veel voor (meerdere procenten van de IVF embryo's gewonnen na normale bevruchting), maar die zullen hun ontwikkeling nooit voltooien).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het geringe massaverschil tussen x en y gen in de zaadcel weinig effect heeft, temeer daar de dichtheid van de vloeistof waarin zich de zaadcellen bevinden de de zaadcel gewichtloos zijn.
Wat wel invloed heeft is de pH maar ook dit is niet echt groot.
Zo is in de geschiedenis opgevallen dat in oorlogstijd meer jongens geboren worden en zo zullen er specifieke omstandigheden zijn welke meer meisjes het levenslicht doet zien.
Het valt daarom niet uit te sluiten dat omstandigheden via mentale processen een balansverschil doet ontstaan.
Of een inseminatie aan het begin of het eind van de vruchtbare periode een statistisch waterdicht verschil in geslacht van het kindje oplevert is daarom moeilijk te zeggen, hierbij moet de retentietijd (de tijd die de zaadcel nodig heeft om de eicel te vinden) van afgetrokken worden (rekenkundig gezien).
Zelf denk ik dat de eicel na een bombardement van zaadcellen mogelijk zelfs zelf kiest.
We weten nog zoveel niet van de bevruchting maar alleen al het feit dat er uberhaubt maar een zaadcel doorgelaten wordt terwijl er honderden tegelijk de eicel bewerken en de eicel toch zo weet te timen dat er maar een zaadcel binnen kan komen is al een wonderlijke zaak. On(der)bewuste processen zouden dus wel eens een veel sturende rol kunnen hebben dan bijvoorbeeld geringe verschillen in massa van zaadcellen en/of de pH van het slijm welke vagina en andere vrouwelijke systemen produceren.
Terecht merkt vorige antwoordgever op dat er ook xx, xy en yy zaadcellen zijn (dit veroorzaakt overigens geen Down syndroom maar (later) wel bepaalde kenmerken op die zich oa laat zien in de bouw en mate van mannelijkheid of vrouwelijkheid van het kind als het groot is en dat is geen fabeltje. Met de sexuele geaardheid die het kind later ontwikkelt hoeft dit niets te maken te hebben. (helaas wordt die link wel eens onterecht gelegd))

Toegevoegd na 10 minuten:
Toch maar even toevoegend , dat NIETS beledigend of denigrerend bedoeld is. Het is een gevoelig onderwerp, vooral voor mensen die vruchtbaarheidsproblemen kennen. Zelf wilden we graag nog wat meer kinderen , naast de twee schatten van zoons die we mochten grootbrengen, had ik ook graag wat dochters erbij gehad.
Daar hebben we erg ons best voor gedaan maar de natuur laat zich niet sturen is gebleken.
Via pleegzorg hebben we ook dochters groot mogen brengen, wat in mijn ogen wat gecompliceerder is dan zoons maar daarom niet minder boeiend.
Als je maar een douchecel hebt ben je met jongens wat gemakkelijker af.